Hej alla.

Skriver härmed mitt första inlägg i detta forum som gett mig massa goda idéer och tips tidigare. Så feedback mottas gärna!

Jag har flytspacklat för första gången i en hall. Cirka 5m2 med hjälp av Kiilto ROT 3-50mm.

Jag försökte vara så noggrann jag bara kunde med och plana ut och hjälpa till. Men ändå blev det en dal... skillnad på hutlösa 7-8mm som värst.

Tanken är att lägga klinker på detta sedan.

Hur gör jag nu?

- Spackla enbart ”i dalen” igen med ex,vis Ardex K14 som bygger minimalt 0mm och uppåt.

- Slipa ned dalarna

- Bygga upp med extra fästmassa?

Det lutar åt alternativ 1 eller 2...

Vad säger ni? Kan man flyta bara vissa punkter i ett rum som jag är ute efter ?
 
K Kjohan skrev:
Hej alla.

Skriver härmed mitt första inlägg i detta forum som gett mig massa goda idéer och tips tidigare. Så feedback mottas gärna!

Jag har flytspacklat för första gången i en hall. Cirka 5m2 med hjälp av Kiilto ROT 3-50mm.

Jag försökte vara så noggrann jag bara kunde med och plana ut och hjälpa till. Men ändå blev det en dal... skillnad på hutlösa 7-8mm som värst.

Tanken är att lägga klinker på detta sedan.

Hur gör jag nu?

- Spackla enbart ”i dalen” igen med ex,vis Ardex K14 som bygger minimalt 0mm och uppåt.

- Slipa ned dalarna

- Bygga upp med extra fästmassa?

Det lutar åt alternativ 1 eller 2...

Vad säger ni? Kan man flyta bara vissa punkter i ett rum som jag är ute efter ?
Du kan flyta på mera där du ligger lågt. Något tunnflytande behövs då det är tunt.

Du kan också spackla upp för hand med något tjockare.

Om du har några toppar så går de slipa ner.

Dt är bättre att spackla rätt innan du går på med fästmassa/klinkers. Annars blir den delen jobbigare.
 
Snailman
Jag har spacklat fall manuellt i badrum, har då använt Ardex A 45, det flyter inte alls.

Har primat innan också.
 
Snailman Snailman skrev:
Jag har spacklat fall manuellt i badrum, har då använt Ardex A 45, det flyter inte alls.

Har primat innan också.
Hej!
Tack för svar.
Tänker du att det är bättre att spackla med A45 än att köra mer lättflytande i ”dalen” för o jämna upp?
 
Snailman
K Kjohan skrev:
Hej!
Tack för svar.
Tänker du att det är bättre att spackla med A45 än att köra mer lättflytande i ”dalen” för o jämna upp?

Jag har aldrig testat att flytspackla, då jag var rädd att det skulle gå som för dig.

Jag gjorde först punkter med rätt höjd i diameter fem cm cirka med en meters mellanrum, sen använde jag ett pass på 1,2m för att fylla ut mellan punkterna, och gjorde sen en bana parallellt med den första.

Använde sen dessa två som dragbanor för att gjuta i emellan.

Vet inte vilken metod som är bäst för dig.
 
Mikael_L
Jag, såsom den nybörjare jag är, jobbade hårt med flytningen och fallet när jag gjorde tvättstugan, men framförallt badrummet.

I tvättstugan var inte betongen riktigt bra, några mm högt på ett ställe, jag kunde inte direkt höja allt med att flyta/spackla, ty det skulle gå ihop utan tröskel och så med hela hallen osv, jag skulle behövt höja nivån i hela huset typ då, så jag tog ett jobbigt och dammigt pass med vinkelslip och diamantklinga.
Sen var det ganska lite fel så då tog jag ett handspackel (ett LIP av något slag) som gick att dra ner till 0mm för det sista finliret av jämnhet och fall mot brunnen.


I badrummet däremot var det för lågt i princip överallt, så där flytspacklade jag först ordentligt.
Rev av lite yta på något enstaka ställe som var högt, när det brunnit till lerakonsistens

Sen gick jag över och finlirade till det hela riktigt perfekt med samma handspackel som gick att dra till noll.
Och jag hade toastolen lite svårt till, så det mesta spackeljobbet blev att skapa en vågrät platå för denna och sen ett brantare fall mellan muggen och brunnen.


Så det är nog min melodi, såsom amatör, att flyta på grovt, så bra som möjligt, och riva ev felaktiga toppar innan det härdat för mycket. Sen handspackla med något som går att dra tunt och ner till 0mm.
Proffsen klarar nog att flyta rätt med en gång.

Men glöm inte att ha kompatibla produkter, och att prima ytor mellan skikten om det kräva. Dvs läs anvisningar noga.
 
Om man misslyckas med att flytspackla en yta som bara ska vara slät utan fall så låter det mer som man inte har följt blandningsinstruktionerna.
 
S Stefan1972 skrev:
Om man misslyckas med att flytspackla en yta som bara ska vara slät utan fall så låter det mer som man inte har följt blandningsinstruktionerna.
Nja. Allt beror ju underlagets tidigare ojämnheter. Diffar det 7mm på vissa ställen så behöver du ju mer spackel där, annars får du ju fortfarande kvar ojämnheten.
Lite sent svar kanske :crysmile:
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.