M Matte.mhk skrev:
Känns inte som man ska "hålla emot" maskinen för den leder ju dig inriktning med vibrationerna . Känns onekligen som det är principen med maskinen därför så populär?
Kanske kollar för nog också för testade vaxxa lite i ett hörn man måste ligga med lampan i speciell vinkel väldigt nära för se spiraler och de syns ytterst lite.
Dock är det vit vax.. jag oroa mig för andra rummet där det skall vara herdins svartbrun...

Ser ju dock ut som att maskinen framförts ganska så snabbt när märkena uppstått. Om man räknar de tunna årsringarna i jämförelse med märkena ser det ut som att maskinen rört sig ca 2 årsringar per rotation. Maskinen vibrerar med 2900 rotationer per minut. Om årsringarna är 2mm blir det 2900*(0.2*2)=1160cm =~ 10m per minut. Det verkar ganska snabbt tycker jag, ett 20m2 golv skulle då slipas av på 4 minuter. Även med årsringar på bara 1mm är det snabbt.

• Gilla
Morsansgrabb och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ser ju dock ut som att maskinen framförts ganska så snabbt när märkena uppstått. Om man räknar de tunna årsringarna i jämförelse med märkena ser det ut som att maskinen rört sig ca 2 årsringar per rotation. Maskinen vibrerar med 2900 rotationer per minut. Om årsringarna är 2mm blir det 2900*(0.2*2)=1160cm =~ 10m per minut. Det verkar ganska snabbt tycker jag, ett 20m2 golv skulle då slipas av på 4 minuter. Även med årsringar på bara 1mm är det snabbt.
H hapazard skrev:
Bra utförligt svar. Har dock testat köra sakta och det blir bara samma sak fast väldigt täta ringar där de uppstår.

Kollade den som referens. Han kör snabbare än jag gjort. Maskinen drog inte så snabbt som för honom . Äldre golv och gled nog lättare där . Du får hålla emot enormt om du skall krypa fram.

T
J Johanna_1986 skrev:
Ok! Jag och min sambo har hyrt en Tomcat Edge slipmaskin för att göra iordning nylagda furugolv inför behandling.
Efter en hel del eftersök så tyckte vi att denna modell verkade vara en bra nybörjar-modell.
På vårt hyrställe, samt i butik där vi valt efterbehandling så sa man att köra på med K60, K80 samt K120.

Vi tyckte det funkade bra, den var lättmanövrerad och vi kände oss nöjda....till en början. Då tills vi började syna golven ordentligt. Vi upptäcker då att det är spår likt en slingrande mask som genomgår på alla golv. Och dessa försvinner inte.
Någon som har erfarenhet av sådant här? Tilläggas bör att här har vi kört MÅNga gånger med K60.

Väldigt tacksam för svar.

[bild] [bild] [bild]
Ser för jävligt ut! Vad använder du för slippapper? Stor skillnad på tillverkare.

Edge papper

Inget bra svar men hade samma problem! Fick för mig att kardborren som fäste i maskinen var dålig så att slippappret drogs mot golvet istället för att vibrera, men ingen aning.

H husdrömmar89 skrev:
Inget bra svar men hade samma problem! Fick för mig att kardborren som fäste i maskinen var dålig så att slippappret drogs mot golvet istället för att vibrera, men ingen aning.
Nu när du säger det tycker jag att den dynan satt "ojämnt" den var lixom lös på en sidan. Dock blev de märken med den andra maskinen också. Jag hade två för den ena dog efter ett par varv så fick den utbytt. Var samma visa med båda. Jag provade alla möjliga tekniker. Sakta som låta maskinen föra takten.. inget gjorde skillnad. Mest troligt att de var skit mellan pappret och golvet pga ojämnheter. Upplevde de som absolut värst över kvist iaf där densiteten var högre. Fungerar kanske bättre på parkett / ekgolv. Ångrar djupt jag inte tog en bandmaskin..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.