Håller delvis med ovanstående. Stäng rummet och skicka prov på analys.
Däremot håller jag inte med om vädringen. Jag tänker på risken att det blåser och att du därmed får övertryck i rummet. Då kommer du få lufttransport från rummet in i resten av huset. Stäng igen allt innan du vet att du faktiskt har asbest. Det tar bara någon dag.
Däremot håller jag inte med om vädringen. Jag tänker på risken att det blåser och att du därmed får övertryck i rummet. Då kommer du få lufttransport från rummet in i resten av huset. Stäng igen allt innan du vet att du faktiskt har asbest. Det tar bara någon dag.
Tack för svar. Jag är ganska säker på att det är asbest iaf i pappen. Den brinner inte.JanneJanne123 skrev:
Rummet som är ganska litet är stängt och fönstret har stått öppet i natt. Vad mer borde vi göra om ett prov bekräftar asbest?
Rummet är ett gammalt kök med passiv ventilation via murstock. Så jag tror det är undertryck naturligt i rummet. Men vad borde vi göra mer om ett prov visar på asbest?P PatrikJo skrev:Håller delvis med ovanstående. Stäng rummet och skicka prov på analys.
Tro gör du i kyrkan. Skicka till (snabb)analys för typ en tusing för att bekräfta. För att städa behöver du skyddsmask- den köper du på bygghandeln eller liknande. Säkerställ att du får rätt filter. Använd gärna separat klädsel så du sen inte drar runt det i plaggen.
Nu förtiden tror man på internetforum, inte i kyrkanO olofh skrev:
Jag ska vara helt ärlig och vissa av er kommer tycka det är absurt, men jag har mer eller mindre bestämt mig för att ge upp jakten på att köpa hus såvida jag inte hittar och har råd med ett relativt nytt och fräscht hus.
Min hälsoångest gör att jag ständigt nojjar över sånt här. Asbestisolering, blåbetong och radon är inget jag pallar ha i bakhuvudet hela tiden. Särskilt inte med barn i bilden.
Bor dessutom i nyproducerat lägenhet byggd på 2010-talet så kraven är ganska höga. Att flytta till ett rennoveringsobjekt är bara att glömma för mig.
Med det sagt, jag vet vad du går igenom. Har inte rivit i asbest själv, men fick upp ögonen för det när vi en kort sväng bodde i radhus. Förstod efter en tid att rörisoleringen i källaren (som var rätt sliten) innehöll asbest.
Vissa kanske rycker på axlarna och tycker man är löjlig, jag fattar det. Önskar ofta jag var lika bekymmersfri som Staffan här. Han är en riktig man och då är jag inte ens ironisk
Min hälsoångest gör att jag ständigt nojjar över sånt här. Asbestisolering, blåbetong och radon är inget jag pallar ha i bakhuvudet hela tiden. Särskilt inte med barn i bilden.
Bor dessutom i nyproducerat lägenhet byggd på 2010-talet så kraven är ganska höga. Att flytta till ett rennoveringsobjekt är bara att glömma för mig.
Med det sagt, jag vet vad du går igenom. Har inte rivit i asbest själv, men fick upp ögonen för det när vi en kort sväng bodde i radhus. Förstod efter en tid att rörisoleringen i källaren (som var rätt sliten) innehöll asbest.
Vissa kanske rycker på axlarna och tycker man är löjlig, jag fattar det. Önskar ofta jag var lika bekymmersfri som Staffan här. Han är en riktig man och då är jag inte ens ironisk