Bor i ett nybyggt hus sedan i april. Har på senare uppmärksammat en sur lukt i badrummet, lukten kommer från golvet bakom toalettstolen. Det är ingen avloppsluft utan en sur lukt. Det är inte klinker bakom/runt själva avloppsstammen (se bild). Jag har testat att ta en diskborste och gnugga lite försiktigt utan förbättring. Vad beror detta på? Hur får jag bort lukten?
Tacksam för tips.
Tacksam för tips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj det där såg inte bra ut. Är det du som dragit silikon på golvet hela vägen? Är det dusch i det utrymme du knäppt kort på? Om det är ett våtutrymme så är jag väldigt skeptisk till hur det ser ut på bilderna tyvärr. Du får gärna knäppa mera kort på hur det ser ut runt hela golvet.
Jobbar med försäkringsbolag att renovera b.l.a vattenskador i badrum. Är snickare själv. Svarar gärna på dina frågor och hjälper dig gärna att få bukt med detta problem. Mvh
Jobbar med försäkringsbolag att renovera b.l.a vattenskador i badrum. Är snickare själv. Svarar gärna på dina frågor och hjälper dig gärna att få bukt med detta problem. Mvh
Han bor i ett nybyggt hus sen i april. Men att ta bort toastolen och kolla är ingen dum idé.
Redigerat:
Det jag menade med silikonen och fogen är att det ser för jäkligt ut och kan tyda på badrummet inte är fackmannamässigt utfört. Inte att lukten kommer ifrån det. Sen på bilderna ser det även ut som att stosen inte är monterad så att den är godkänd i våtrum. Tack vare att man inte ser nått uppvik på den som det ska vara.
Men som sagt väldigt svårt att se nått på bilderna.
Men som sagt väldigt svårt att se nått på bilderna.
Redigerat:
Är bakom själva toalettstolen. Dvs. ej i duschutrymme, att fogningen ser ojämn ut skulle jag tippa bero på att hårdfogningen bakom/runt wc stosen är ojämn.
Garanti har jag givetvis dock är det skönt att ha lite mer kött på benen. Ska åka förbi och lyssna med golvfirman som gjort badrummet.
Lyfter jag på vattenlåset i bastun eller i duschen är det ingen "sur lukt". Den sura lukten är unik bakom toalettstolen.
Toalettstolen är limmad, får väl lyssna med rörmokaren om att lyfta bort den och kolla så att allt är tätt.
Dock kan jag inte förstå hur det kan lukta surt likväl=/
Bifogar med några fler bilder.
Garanti har jag givetvis dock är det skönt att ha lite mer kött på benen. Ska åka förbi och lyssna med golvfirman som gjort badrummet.
Lyfter jag på vattenlåset i bastun eller i duschen är det ingen "sur lukt". Den sura lukten är unik bakom toalettstolen.
Toalettstolen är limmad, får väl lyssna med rörmokaren om att lyfta bort den och kolla så att allt är tätt.
Dock kan jag inte förstå hur det kan lukta surt likväl=/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar med några fler bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker absolut du ska prata med golvfirman som gjort det där. Man brukar inte foga efter golven sådär. Den fula dragningen med fogen bakom toastolen skulle man inte acceptera av en yrkesman. Brukar även bli en besiktningsanmärkning på en sån ful fogdragning. Har du fått kvalitetsdokumenten på våtrummet? Här är en länk som förklarar: https://www.gvk.se/branschregler/fragor-och-svar/fackmassigt-utfort-och-dokument-
Redigerat:
Kan inflika att jag var förbi golvfirman och frågade om råd, fick något medel att försegla hårdfogen bakom toaletstolen med men blev inget bättre.
Nu har det ändå gått en bra tid, det lustiga är att ibland är det ingen lukt alls men vissa gånger luktar det.
Tänkte på en annan sak, det var ingen som reagerade på avståndet mellan avloppsröret och väggen. Avståndet är 25-30mm är det verkligen ok enligt gällande branschregler?!
Nu har det ändå gått en bra tid, det lustiga är att ibland är det ingen lukt alls men vissa gånger luktar det.
Tänkte på en annan sak, det var ingen som reagerade på avståndet mellan avloppsröret och väggen. Avståndet är 25-30mm är det verkligen ok enligt gällande branschregler?!
Kan det vara så att det luktar mer då det är undertryck i badrummet gentemot avloppet?
Tror också på otätt mellan rör och toastolen.
Tror också på otätt mellan rör och toastolen.
Badrumsfläkt som går då?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer