Hej!

Renoverar min lägenhet från 1938 och har inte sett en liknande golvsockel eller dörrfoder för den delen nånstans.
Har sökt hela internet, men hittar ingen som har den i sitt hem eller någon som verkar sälja el tillverka den.

Vore kul att se vad ni andra 30-tals boende har för lister!
Visa bilaga 470505 Gammaldags golvsockel och dörrfoder i en lägenhet från 1938 med trägolv och ljus vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack!

Redigerat:
Bild?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild?
Tänkte mest att det var kul att se vad andra har, kan såklart visa men har de inte inte tillgängliga just nu!

Bra att veta vad du har innan....

• Gilla
Ickedickedoa och 1 till
  • Laddar…
På sent 30 tal så var funkisstilen på starkt intåg. Lister var antingen raka eller med små kurvor.

S SomePenguin skrev:
På sent 30 tal så var funkisstilen på starkt intåg. Lister var antingen raka eller med små kurvor.
Har lagt in bild nu, den är spikrak, som motsatsen till Almoge kanske man kan säga!

• Gilla
SomePenguin
  • Laddar…
N Nobelvägen skrev:
Renoverar min lägenhet från 1938 och har inte sett en liknande golvsockel eller dörrfoder för den delen
Du torde kunna låta ett snickeri tillverka lister med de du har som förlaga. Det går att köpa frässtål utan profil, som man sedan ritar av profilen på och filar till tror jag. Att hitta färdiga är nog kört dock. Om det är en enklare profil kan du eventuellt tillverka den själv genom att köpa eller bygga ett fräsbord och köra flera gånger med lämpliga profiler. Kräver dock att du får tag på rätt mått på grundmaterialet, annars behöver du planhyvlar och annat också...

Snygga lister! Mitt tidigare svar skrev jag innan du la upp bilderna. Fast det gäller än, om du ska göra den själv skulle jag nog skaffa bredare plankor än du ska ha ut, och spara en bit där det ska bli som tunnast, och såga av den sist, annars kommer det vara ett helvete att få dem stabila om du ska köra genom dem flera gånger.
Du kan nog också köra på med en tråkig standardlist, och sen limma på (med vitlim) tunnare lager av något slag. Kanske en tunn mdf eller plywood. Och så spikpistol på det så håller det medans limmet tar.

S Svante Svenson skrev:
Du torde kunna låta ett snickeri tillverka lister med de du har som förlaga. Det går att köpa frässtål utan profil, som man sedan ritar av profilen på och filar till tror jag. Att hitta färdiga är nog kört dock. Om det är en enklare profil kan du eventuellt tillverka den själv genom att köpa eller bygga ett fräsbord och köra flera gånger med lämpliga profiler. Kräver dock att du får tag på rätt mått på grundmaterialet, annars behöver du planhyvlar och annat också...
Tack!

Ja vi har diskuterat att kanske göra det själv, den har inte ett så krångligt utseende!

N Nobelvägen skrev:
Har lagt in bild nu, den är spikrak, som motsatsen till Almoge kanske man kan säga!
Ja sådana har jag inte sett till salu...

S Svante Svenson skrev:
Snygga lister! Mitt tidigare svar skrev jag innan du la upp bilderna. Fast det gäller än, om du ska göra den själv skulle jag nog skaffa bredare plankor än du ska ha ut, och spara en bit där det ska bli som tunnast, och såga av den sist, annars kommer det vara ett helvete att få dem stabila om du ska köra genom dem flera gånger.
Du kan nog också köra på med en tråkig standardlist, och sen limma på (med vitlim) tunnare lager av något slag. Kanske en tunn mdf eller plywood. Och så spikpistol på det så håller det medans limmet tar.
Tack!
Ja de är skitsnygga, det gör ont i hjärtat att slita bort de som finns kvar o byta ut alla mot nytt. Att fixa nya likadana vore fantastiskt om vi kunde lösa.
Ditt förslag om att klistra på bitar var inte alls dum!

Microkatten
Inte behöver ni slita bort golvsocklarna om ni inte vill (ni kan däremot slita bort den tillagda smyglisten/kvartsstaven som stör ganska mycket ;))! Lite svårt att se, men profilen verkar oerhört enkel att tillverka. Om ni inte kan själv eller känner någon amatörsnickare, hör med något trevligt snickeri så kommer de att tillverka så många meter ni nu vill ha. Behöver inte kosta skjortan.

Tack, det där lät lovande!
Vill bara tillägga att bilden är fr min lght som jag just sålde, listerna är identiska i den och i den nya lght jag köpt.
Smyglisten är inte spec snygg, för stor, den sattes av golvsliparna på min begäran utan att jag förstod att den var så stor som den var!
Blir ingen likadan igen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.