Byggahus.se

Furugolv, kutterspån och kattkiss

1. T
    Medlem · Västra Götaland · 9 inlägg

Truebigswede

Medlem
    Vi har köpt hus från 40-talet med renoveringsbehov.
    Det är vackert och smakfullt gjort men vi måste börja med att riva ut golven på nedervåningen pga kattkiss.
    Det är bortom ozon och spraylösningar, vi kommer säkert att använda det som komplement men vi beslöt oss för att riva ned till golvbjälklaget för att spärrmåla, isolera och sen lägga nytt golv.
    En del är tillbyggt på 90-talet och jag blev lite förvånad när jag hittade 1dm kutterspån ovanpå isoleringen. Ett lokalt närliggande sågverk kan ligga i förklaringen att de valde detta material så sent som på 90-talet men vi tänker ersätta det med något bättre.
    På vår sommarstuga hade vi erfarenhet att suga ut sågspån, då hyrde vi en Pullman Ermator där det var en 20m säck man stripsade och skar av allt eftersom. Den metoden fungerade hjälpligt i sommarstugan men här pratar vi andra volymer.
    Jag beslöt mig för att chansa på Biltemas spånsug, 550w 900kbm luft/min och var osäker på om det skulle lyckas. Alternativet att beställa en lastbil som sög upp rubbet rimmade illa med att vi behöver arbeta från rum till rum samt att isoleringen låg där som en fälla att fastna i slangen.
    Vid första försöket fick jag stopp i slangen. Jag hittade en plastdetalj i stjärnform som satt monterad som skydd vid insuget och där gillade spånet att fastna. Jag chansade och plockade bort den och har nu fyllt 10st 160L säckar med spån. Säckfiltret håller ingen vidare kvalitet så jag har mask när jag jobbar.
    Jag passar mig för spik, skruv och större träbitar och det har gått bra. Från början satsade jag på att höja upp ställningen för att kunna fylla större säckar än Biltemas rekommenderade 65L och gjorde en lösning med lådan maskinen kom i. Kanske skruvar jag ihop en vagn istället men just nu vill jag jobba undan för el och VVS ska komma åt.
    Ville mest tipsa om en lösning på spånsugning som fungerade för oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.