Blackseven
Blackseven: Hej, som överskriften lyder, går det att måla med moderna färger över ett fernissat golv? Jag ska förklara vårt händelseförlopp så ni förstår vårt dilemma. Vi är i full gång med en husrenovering och just nu är vi på köket. Golvet i köket la vi ett furu plank golv och av detta var första idén att göra ett klassiskt skur golv men efter 3 runder skurning med linoljesåpa inser
0 svar · 3,2k läst
·
H
Herrturken: [citat] Kan bara upprepa det jag skrev tidigare, jag var i exakt samma situation och fick rådet av snickare att inte göra något alls, ingen torkning, inga tyngder, inga skruvar, men ha tålamod. Jag följde det, det tog ett par månader men sedan syntes absolut ingenting. Så länge det finns fukt kvar i träet så kommer det att vara torrare på ovansidan än undersidan och då kommer det
14 svar · 4,0k läst
·
J
J Vos: [citat] Om det är det endå stället då är det troligen inte någon skadedjur där just nu. Färska spår yttrar sig genom mjöl/spån på ytan.
11 svar · 1,8k läst
·
B
bellman83: Nån om slipat ett golv nyligen och har koll på priserna? Tänkte HTC bronze, men helst bara maskinglättat och polerat. Detta är ju rätt vanligt så här måste väl finnas folk med koll på vad ett kostar?
103 svar · 158,8k läst
·
Noramasen
Noramasen: [citat] Tiden är väldigt osäker bedömning beroende vilken fuktighet det är i källaren. Det bästa är nog att antingen så införskaffar man en fuktmätare eller så lägger man virket på lagring i liknande utrymme som läggplatsen, och då inväntar till man känner sig säker med hur mycket det sväller eller drar ihop sig. ( det bör man ta hänsyn till hur som helst) Jag själv lade
1 svar · 675 läst
J
Jörgen Ö: Hur länge man kan vänta innan man svampar av hänger på en mängd olika faktorer, bl,a tjocklek på fogen, vilken typ av plattor, vilken typ av fog, vilken temperatur på golvet, dessutom vilken typ av svamp! Och även hur snabb van/man är. Har man en riktig fogsvamp med handtag kan man oftast gå på ganska tidigt utan att vattna ur fogen.Men till en glad amatör skulle jag rek att bara foga
4 svar · 2,8k läst
·
K
kmf_85: Hej! Jag hr precis låtit slipa och olja in ett trägolv (furu). Oljan har färgat golvet extremt gult, trots att jag frågade tydligt innan om den var färglös eller skulle färga golvet gult. Nu har vi ännu inte flyttat in så undrar om det eventuellt går att åtgärda eller om det lägger sig lite? Kan man såpskura med vit såpa för trägolv till exempel? Tack på förhand för alla tips!
0 svar · 921 läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Du är säkert noga med vad du gör och läser på ordentligt innan du börjar. Mer än man kan säga om vissa hantverkare... Kör i vind, det klarar du säkert galant!
1 svar · 2,0k läst
E
Elmy: [citat] Tack! Ja jag kommer absolut kräva mer planering inför nästa projekt ☺️
11 svar · 8,5k läst
·
S
simpan17: [citat] Bra sagt. Har ändå tänkt på det. Men här får vi kanske göra en insats innan. Manchester läggs på! Tack för tipsen.
6 svar · 2,7k läst
·
H
hustomten71: [citat] Då är jag med i matchen. Spillbiten tas bort ur mitten av brädorna så att säga.
8 svar · 1,6k läst
E
ehello: [citat] Tråkigt med glipor, ska själv lägga vinyl snart och hoppas man slipper sådana problem. Vad heter nyansen på golvet ni lagt?
17 svar · 6,1k läst
·
V
vanten80: Det blir nog golv överallt med matta. Allting i hallen är temporärt ska riva ner fondväggen bakom som är torra gamla träplankor och monter upp hatthylla och skohylla. Så förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.
7 svar · 3,9k läst
·
T
Thomas': Vet ej om denna ligger rätt, admin får flytta tråden annars. Jag har ett bakfall mot ett hörn i garaget. Vilket medför att det står vatten där när man kör in bilen. Att slipa golvet till rätt fall är uteslutet. Någon som löst detta på ett bra sätt?
0 svar · 901 läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Räcker inte med att "känna efter", referenser på läggning av fiskbensparkett är ett MÅSTE, det är mils skillnad att lägga ett vanligt parkettgolv och ett fiskbensmönstrat, det senare är även ett konstverk med friser och snygga detaljer, snygga avslut, snygga övergångar ... Så återigen, REFERENSER är ett MÅSTE här :thinking:
5 svar · 1,1k läst
Mats-S
Mats-S: [citat] Jag var med om att bygga ett radhusområde där man fick problem med kalla golv, platta på mark. Lösningen blev att lägga 2cm fasadboard på betongen, https://bygghandel.npn.se/hus-bygg/bygg/isolering/mineralull/saint-gobain-isover-fasadboard-33-2700-x-1200-mm/saint-gobain-isover-fasadboard-33-2700-x-1200-x-20-mm därefter tjock masonit för att stabilisera, därefter parkett/laminat.
1 svar · 1,6k läst
S
Sakenssak: Vore väldigt tacksam för tips!
1 svar · 1,6k läst
·
P
Pawlan: [citat] Vart ju jätte bra. Tack ska kika på liknande hos mig.
6 svar · 29,8k läst
·
J
Jörgen Ö: Är det ens ett parkettgolv, ser mer ut som ett laminat?
2 svar · 5,0k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Leta efter golvslipning.
3 svar · 3,6k läst
·
itgust
itgust: [citat] Vi bad golvfirman komma tillbaka och byta ut 2 av planken. Det gick bra och här är resultatet.(y)
9 svar · 2,0k läst
·
Sittställning
Sittställning: Det räcker att ta bort ca 80% av färgen och prima golvet. Primer bör användas alltid i min erfarenhet. Vidhäftning är det man vill åt framför allt. Fukt och målade golv funkar sällan bra, färger har en tendens att flagna med tiden. //Hemmafixare utan gränser
8 svar · 6,9k läst
S
SMlopning: Har problem med lite lukt från krypgrunden i sommarstugan (-76), beror sannolikt på det cuprinolbehandlade virket. Kommer till sommaren försöka byta ut det som är lättillgängligt samt installera avfuktare med fläkt för undertryck Som en del i att eliminera luktkällor har vi rivit ut gamla plastmattor i ett par sovrum, under låg obehandlat trägolv i furu. Vi blev lite sugna på att
0 svar · 1,2k läst
H
hedstrom: Gick bort med ättika, vart lite jobb att putsa varje platta bara.
17 svar · 11,5k läst
·
Bödvar McOlsson
Bödvar McOlsson: [citat] Laminat: https://www.byggahus.se/forum/threads/hallrenoveringen.380507/page-3#post-3782441
5 svar · 1,3k läst
M
mister555: Jag ska bygga om i mitt garage där halva delen kommer vara toalett/tvättstuga och har några frågor som jag hoppas kunna få besvarade :) Fråga 1 Det är idag betonggolv som är väldigt ojämt.. och jag ska då lägga nytt golv ovanpå där jag har 2 alternativ. Vilket tror ni är det bästa alternativet? 1: Platon, isolering och reglar: 45x45 eller 70X45 med 70 sidan liggande 2: Platon,
0 svar · 1,0k läst
·
Bj00rn
Bj00rn: @hmunktell planerar samma här, hur gick det?
11 svar · 17,7k läst
R
raffebrasse: [citat] Tack för svaret. Var inne på den bana, ska kolla vidare på det om det är något jag kan ordna.
2 svar · 2,7k läst
imported_Benno
imported_Benno: [citat] Det kommer nog inte att bli någon större skillnad, förutom höjden då. Man gjuter ju in gv i betongplattor. Visserligen trögt då men som här, 10-12 mm klinker till, lär inte påverka nämnvärt.
2 svar · 968 läst
P
PeterPalm: [citat] Dom gjorde så med tryckt trä på -70 talet, men förstår inte då den är 45 mm och frigoliten 50mm
2 svar · 857 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.