Golv
Kludd: [citat] Tack det blev lite felstavning
Zoldot: Hej! Har ett hus byggt -38 med en rejäl terrazzo trappa till ovanvåningen, den är i rätt fint skick men har sina matta ytor! Funderar på om man skulle ge sig på och polera själv, kanske med en vanlig polermaskin till bil? Någon som gjort något liknande? Tips och Trix mottages!
TechChad: Bump på denna, är fortfarande intresserad av att veta era åsikter!?
Happy75smile: Vi la nyligen laminatgolv i hallen och vi la det runt trappen och med ca 6-8mm mellanrum och la sedan dit kvartslist för att dölja glipan. Och målade kvartslist så att den matchade trappan [bild] [bild] [bild] [bild]
Happy75smile: Du får även läsa hur mycket får höjdskillnaden vara på golvet på ditt laminat eller parkettgolv, vi bytte nyss och på vårt stod det 3mm/m får det var ojämnt.
Happy75smile: Vi använde lackfräs maskin från metabo för att bort 6 lager färg + antal lager lack på trappa. Gick 2dgr för ta bort 13 trappor . Ser sur som ny trappa . Den ska funka till dörr också dock vet jag inte hur det blir på golv
Happy75smile: Vi bytte golv och rev bort parkett men när vi kom till tröskeln så låg trägolvet under tröskeln och för att gör detta lätt för oss så tog vi multisåg och sågade så nära tröskeln och när vi la golv hade vi 6mm glipa som oftast räcker för laminatgolv och la dit en kvartstav. Blev tillräckligt bra. Spikade fast det med spikpistol, bild 1 där vi sågade parkettgolv vid tröskeln
Happy75smile: Vi har lagt golv med den underlags foam och den funkar jättebra och lätt att använda. Kan rekommenderas! Dock har vi inget golvvärme
Joaquin: Vi är inne på att byta golv i vardagsrum/hall och hittade ett passande golv hos Gerflor. Man kan få utseendet i olika golvvarianter och det vi fastnat för heter Virtuo clic 55. Någon med erfarenheter av detta? Står i instruktionerna att om det ska läggas vid fönster/kamin med mycket sol/värme ska det limmas. Betyder det lim i låsningen eller limma golvet mot underlaget? Det känns
kmf_85: Hej! Jag vill lägga in ett nytt Marmoleum Click golv i mitt kök men drömmer om ett i brunt och vitt. Tyvärr verkar den bruna färgen Walnut utgått och den bruna som finns nu är med en brungrå kall nyans som jag inte alls gillar. Har någon målat ett Marmoleum golv och fått ett bra resultat? Kan tyckas onödigt att måla ett nytt golv men har i princip beställt hem prover av alla färger
TRJBerg: [citat] Då har man lärt sig nått nytt. Tack!
Larmag888: [citat] Tack för svar! Vita golvet var flytande, det gjorde arbetet betydligt enklare
BirgitS: Skulle ju vilja se en bräda från sidan så man ser uppbyggnaden av golvet. Det finns något som brukar kallas fanergolv som är uppbyggda på likartat sätt som parkettgolv men med ett tunt träskikt som inte går att slipa och som är kring 7 mm tjockt. Sen finns det ju laminatgolv med trämönster som ska efterlikna parkett.
Måttlösa: I badrum vet jag att det finns regler om spackeltjocklek över elvärmegolv, men finns det några regler för andra golv? Vi har haft hantverkare här för att få offert på golvläggning mm och de pratade om 2 cm flytspackel över hela entrégolvet/korridoren, som är ca 25 M2. Värmegolvet ska bara täcka ca 3,5 M2. Golvhöjden är väl egentligen inte något problem, men flytspackel är ju
Fixahemma2: Vi har flyttat i ett nytt hem med en udda lösning för kabelkamouflering. Vi skulle behöva byta ut listen som döljer glipan mellan golvlist och vägg. Någon som vet var man kan köpa denna iläggs-list i plast+gummi? Tack på förhand
Upp: Vi fick en vattenskada och försäkringsbolaget gick in, så istället för att göra det själv blev det hantverkare som gjorde det.
Peter2400: [citat] Ja i princip, så länge den inte är sprucken eller sviktar.
ksjo: Godkväll! Är igång med golvprojekt i vår gillestuga på ca 27 m2, 70-tals kåk med källare. Tanken är ett mekaniskt ventilerat golv av typen nivell/granab. Har tagit in offert för båda och i dagsläget lutar det åt granabs lösning med stål-profiler. Dock tycker jag deras ventilationslösning låter dyr? Priset för enbart golvregelsystemet med 40 mm isolering landar på ca 12 kkr.
eplgh: På första bilden ser det ut som om du har limmat ihop plankorna? Men samtidigt verkar det som om du har skruvat dem? Att kombinera lim och skruv funkar inte bra. Limmade golv läggs flytande så att hela golvet kan dra ihop sig när det torkar (och det blir större glapp mot väggarna). Skruvade golv drar istället ihop sig för varje planka, så det blir (väldigt små) springor mellan alla
Etutaetuta: Du har en (T2) Raychem-NRG som det ser ut som på bilden. Den kan du programmera så den anpassas till din termostatgivare (olika resistans på olika givare). https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/termostater/nrg-dm Sid 16: https://www.raychemgolvvarme.se/docs/default-source/swedish-product-files/thermostats/nrg-dm/sv-nrgdm-im-eu0381.pdf?sfvrsn=6
pirx: Ja du, nu försökte jag läsa på vad "parkett" egentligen är, och jag vet ju inte vad det är för olika skikt under:) Men så här ser det ut iaf. "Fiskbensparkett" har jag alltid kallat det. En typ av stavparkett antar jag (?). Lägenheten är byggd på 50talet och jag antar att detta är original.
Skärgårdsbyggare: [citat] Stort tack för svaret. Kommer att lämna detta som önskemål till byggaren!
imported_Benno: Nej. Om det inte är tätskikt på resten av golvet finns väl ingen anledning. Golvet blir ju inte blött annat än om något ovanligt händer. Att expansionskärlet släpper ut vatten eller liknande.
Davion: [citat] Min erfarenhet - väldigt tunt lager går bra. En enkel armering med "hönsnät" och ett lager på en cm eller två går utmärkt med finbetong.
erkana: Hej! Jag har ca 1,5 kvadratmeter kolmårdsmarmor i min hall. Marmorn har legat under klinker som jag tagit bort och nu skulle jag vilja fräscha upp den så att den kan bli ett fint nygammalt hallgolv. Just nu täcks golvet av ett lager fix. Jag har börjat försöka ta bort den med stämjärn, följt av grovt sandpapper (för hand), men det tar väldigt lång tid. När fixen är borta antar jag