Golv
BirgitS: Det är bara att vänta, för när golvet nu utsätts för ljus så kommer det att förändras på samma sätt som resten av golvet har gjort. Men det kan ta ett par år. Om du försöker göra det mörkare nu så kan det bli för mörkt när ljuset påverkar golvet också. Inga problem med att förstå din svenska :)
Sota: [citat] Skickade vidare frågan till Casco. Fick svar nyss. Publicerar det här ifall fler ställer sig frågande.
JohanLun: [citat] Lyfter originalgolvet och lägger nytt massivträgolv? Det är ju lite jobb men blir ju bäst resultat. Men man slås av hur bra virke gammalt golv har mot nytt golvvirke, även om man köper dyrt. Jag la ett nytt golv och sparade nog av det jag lyfte för att komplettera och lägga om halva golvet i ett annat rum (då det var samma sorts grangolv). Fast det var rätt mycket spikmärken
erikbjäre: [bild] Hej, Vi har ett förråd som en gång i tiden byggdes genom att man la vindpapp, golvreglar, isolering och golvspån på en altan byggd av tryckimpregnerat trallvirke. Därefter väggar och tak etc. Nu skulle vi vilja öka på golvisoleringen och samtidigt höja golvet men kanske 15/20 cm det jag då undrar är om ni har tips på hur vi bör göra. Marken under förrådet är sand och vi
josevski frick: Köpt nytt trägolv nordic floor och låtit det ligga inomhus i rätt temperatur i flera veckor. Ändå ser brädorna ut så här när vi öppnar paketen? Golvläggarna har ändå varit ivriga och lagt brädorna. Golvet sviktar rejält på många ställen. Har ni sett liknande plankor som lagt sig tillrätta med tiden? Eller kan det vara ett reklamationsärende? [bild] [bild]
lexus: [citat] Jag bilade upp golvet och grävde försiktigt så jag inte rörde gruset som låg under väggarna/syllen. Sedan frigolit och armering samt avlopp och vatten. Högst upp golvvärmerör och därefter gjutning. Det blev bra till slut.
Satsuki: När vi lade om golvet i vardagsrummet för snart 12 år sedan (parkett på platta på mark/betong) utan golvvärme lade vi in en rågummimatta med en folierad sida. Den isolerar och folien skyddar mot fukt. Dessutom blev golvet lite mjukare att gå på. Lite tjockare än vanligt underlag, typ 5-6 mm men golvet känns mycket sällan kallt (trots att plattan är oisolerad och vi inte har
Stefan N: Att byta är inga problem, att hitta en platta som ser ens någorlunda lik ut är nog värre.
hscn: Jag skulle testa att bleka med 12% väteperoxid. Brukar fungera suveränt bra på mörknad/svartnad ek. Pröva på en liten del av fläcken först, om det fungerar märks blekningen snabbt, inom en halvtimma. Var noga med att inte aptera utanför fläcken och att skölja av när/om önskvärd blekning uppnås.
Anneli Lovisa: [citat] [citat] STORT TACK FÖR UTFÖRLIGT SVAR!
Krille-72: [citat] Hej. Slipa lite lätt på klinkers först. Sen ska det primas innan gjutning. Du behöver alltså inte ta bort klinkers. Bygg formen av vanliga brädor till önskad höjd. Du lär få figursåga lite med en sticksåg. Lägg den längsta brädan i våg. Ta sen en penna som du lägger på golvet. Sen drar du pennan hela vägen så har du ritat av fallet på golvet. Sen kan du dra lite latex
AntonRNL: Hej! Vi ska byta kök nu till sommaren och i samband med detta ska vi byta golvet på nästan hela nedanvåning. Vi lutar åt vinyl klickgolv, då vi har laminat nu som känns kallt och hårt. Huset är ett typiskt riskfyllt 70tals hus rakt på oisolerad platta. Och funderar mest vad man ska ha under vinylen. Som det ser ut idag är det den gamla plastmattan som ligger under laminaten, allt det
Villa1949: Är inte golvet isolerat under betongen så hade jag absolut valt klinker för att slippa fuktproblem.
Rooney: [citat] Jag använde kontaktlim på burk och det blev superbra. Jag njuter fortfarande av varje steg när jag går i trappen.
Krille-72: [citat] Det bör du kunna. Det finns foam där plasten reda. Sitter på. Tex. En foam som heter PRO Vent från Bauhaus kanske vore något för dig.
Grizzlybjörnen123: Hur länge sedan installera du golvvärmen? Och vem gjorde installationen?
roband915: Jag tror faktiskt jag kommer testa det alternativet först. Låta golvbrunnarna vara o lägga textilplattor över. Skär ju ut för golvbrunnen såklart så jag inte täpper till dom tänker jag.
nallepu: Testade att slipa av golvet där parketten var dålig. Tryckte ner slipdammet i sprickorna och la försiktigt på ett tunt lager över sprickorna. Golvet blev perfekt men dessvärre blev golvet mycket gulare med den matta golvlacken jag använde. kanske kommer solen att bleka lacken i sommar så den fårsamma färg son resten av golvet..
Ralleraket: [citat] Tack för svaret. Jag har skickat ett mail till föreningens styrelse för att få lite mer info om golvets konstruktion samt ett besked om det är tillåtet att göra inverkan på betonggolvet över huvud taget. Jag tror att jag passar på att få hela golvet att luta. I så fall behåller jag hellre den lokala utkiksplatsen i köket! :D
Skogsrebellen: [citat] Då behöver jag väl dra upp golvet till fördelaren som sitter inne på toaletten för att kunna dra en ny slinga.
Sara00K: [citat] Nej, snickare gjorde. Jag gör absolut ingenting själv utan lämnar till dom som kan (och jag har ingen ork över till sånt;)
Alfredo: Lägg dit en matta så får vi snart en ny tråd om dolda fel! :cool: OBS ETT SKÄMT!
nybyggarn3: Rent ekonomiskt tror jag inte att det finns mycket att hämta. Själva staven är en rätt liten del av kostnaden om du lejer någon som lägger fiskben, slipar och behandlar.
ColonelKurtz: Ska renovera källaren i vårt suterränghus och avser att lägga in en heltäckningsmatta i ett av rummen. Jag har förstått att det finns mattor som andas, och en del återförsäljare hävdar att deras mattor kan läggas direkt på betonggolvet. Har inte rivit upp det befintliga parkettgolvet ännu, men det finns inga indikationer på fuktproblematik. TIll saken hör att det i det aktuella
Åsa Lund: Det kan vara limmet i spånskivan som är upphov till doften.
Byggmarodören: Osmo har träspackel matchande några träslag (ek, furu, bok tror jag). Det är dyrt, men funkar väldigt bra.
tergo: ser ut som parkett ,kolla hur långa brädorna är ,laminat brukar vara ca 120cm långa och parkett upp till ca 250cm längd