Har klinkat ett 25 m2 stort golv nu återstår fogning.
Jag fogade mindre utrymme i somras och lät fogsmeten sitta på till det blev vitt stoft på plattan men hade då stort problem att få bort fog rester på klinker. Fick slipa loss med sandpapper och ta ättika på för att få bort det.
Vill inte uppleva samma problem igen
Hur går Jag till väga?
Har plattor 60 g 30 cm.
Ska ha ca 4mm fog
Hur länge väntar jag innan jag börjar torka med svamp och torka rent?
Jag fogade mindre utrymme i somras och lät fogsmeten sitta på till det blev vitt stoft på plattan men hade då stort problem att få bort fog rester på klinker. Fick slipa loss med sandpapper och ta ättika på för att få bort det.
Hur går Jag till väga?
Har plattor 60 g 30 cm.
Ska ha ca 4mm fog
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tänka mig att det skiljer sig något mellan olika fabrikat, med på fogen (Kiilto) jag använde nyligen står det följande:T Trelleborgbyggaren skrev:Har klinkat ett 25 m2 stort golv nu återstår fogning.
Hur går Jag till väga?
Har plattor 60 g 30 cm.
Ska ha ca 4mm fog
[bild]
”Beroende på temperatur och fuktighet får fogarna torka 15 - 30 min, varefter ytan rengöres med en fuktig svamp, undvik för mycket vatten så att färgpigment inte spolas bort.”
Hej ska till bahause i malmö idag köpa fog
Ska se vad dom har för fog
Tack för hjälpen
Ska se vad dom har för fog
Tack för hjälpen
Hur länge man kan vänta innan man svampar av hänger på en mängd olika faktorer, bl,a tjocklek på fogen, vilken typ av plattor, vilken typ av fog, vilken temperatur på golvet, dessutom vilken typ av svamp! Och även hur snabb van/man är.
Har man en riktig fogsvamp med handtag kan man oftast gå på ganska tidigt utan att vattna ur fogen.Men till en glad amatör skulle jag rek att bara foga ett par kvm i taget, sen vänta allt mellan 10-20 min max innan första vändan svampning. Tänk även på att byta vatten ofta!
Har man en riktig fogsvamp med handtag kan man oftast gå på ganska tidigt utan att vattna ur fogen.Men till en glad amatör skulle jag rek att bara foga ett par kvm i taget, sen vänta allt mellan 10-20 min max innan första vändan svampning. Tänk även på att byta vatten ofta!
Klicka här för att svara