Precis lagt ett klinkergolv och var inte tillräckligt noga med rengöringen efter fogning. Nu 2 dagar senare efter många rengöringar med vatten är det fortfarande massa fog kvar på plattorna. Provade med lite ättika på ena plattan och då verkar det lossna, vågar man gå över hela golvet med ättika?
Hur är det om man råkar få massa ättika på fogarna, blir de missfärgade då?
Läst att det kan matta ner ytan på plattorna med.
Det är det här golvet jag lagt och sedan fogat med antracit fog.
https://www.bauhaus.se/blackstone-30x60cm
https://www.bauhaus.se/blackstone-30x60cm
Har du någon bild? Sitter fogen alltså fast eller är det hinnan du pratar om? Med vatten drar man bara runt hinnan och du får tvätta 50ggrH hedstrom skrev:Precis lagt ett klinkergolv och var inte tillräckligt noga med rengöringen efter fogning. Nu 2 dagar senare efter många rengöringar med vatten är det fortfarande massa fog kvar på plattorna. Provade med lite ättika på ena plattan och då verkar det lossna, vågar man gå över hela golvet med ättika?
[länk]
Ta polertrassel så löser det sig.
Det är fogen som sitter fast i plattan. Har provat att polera med trassel men lossnar ej.Krille-72 skrev:
Svårt att se på bilden kanske men där det ser smutsigt ut är fogen som sitter fast i plattan.
provade som sagt att polera en platta med ättika och då vart den ren. Men vill ju inte att fogarna mellan plattorna ska missfärga sig och klinkern bli förstörd så undrar om någon har erfarenhet av det?
Eller något annat sätt?
Ättika ska fungera. Det finns medel att köpa för detta. Men ättika fungerar lika bra. Som det kommer att stå på burken ifall du köper special medel. ” Prova på lite yta så att missfärgningar inte sker”.H hedstrom skrev:Det är fogen som sitter fast i plattan. Har provat att polera med trassel men lossnar ej.
Svårt att se på bilden kanske men där det ser smutsigt ut är fogen som sitter fast i plattan.
provade som sagt att polera en platta med ättika och då vart den ren. Men vill ju inte att fogarna mellan plattorna ska missfärga sig och klinkern bli förstörd så undrar om någon har erfarenhet av det?
Eller något annat sätt?
Lycka till!
Det som avgör är pKa (mått på surhet, lägre = surare). Citronsyran vinner på pKa, 3,1 mot ättikans 4,8. Sen kan citratet från citronsyran också komplexbinda kalciumjoner.Krille-72 skrev:
I TS fall finns en massa kalciumhydroxidpulver liksom kalciumkarbonat på golvet, det är själva dammet som ska bort. Då gäller det också att tillsätta tillräckligt mycket ättika eller citronsyra så att allt inte neutraliseras av dammet. T ex 24% ättika är ju ganska koncentrerad och då kan t ex nån msk citronsyrapulver i en liter vatten knappast konkurrera med detta i ren mängd. Det är därför jag föreslog en volymdel citronsyrapulver till en voylmdel (kokhett) vatten. Några droppar Yes och det kan penslas ut på de glaserade klinkerytan (finns ingen anledning att gegga det på fogen). Sen vänta någon timme och eftertorka typ 5 X med en massa vatten med diskmedel i.
Det var en sån jag använde och gjorde som du skrev, men inte så bra som jag borde ha gjort.Stefan N skrev:
Lagt klinker förut men då med plan yta och då har det inte varit några problem att få dem rena.
Produkter som diskuteras: "klinkerrent"
Paket för rena fogar
Fogrengöringsmedel + fogborste
399 kr inkl moms
461 kr
Läs mer