Hej!
I vår suterräng-plan har vi ett rum med kallt golv. Idag skulle vi spruta in träull för att isolera. Tji blev det eftersom det inte fanns minsta utrymme emellan betongplattan och trägolvet. Vad ska vi göra nu?

1) Hantverkaren föreslog att lägga en trätextilmatta ovanpå trägolvet och sedan ett klickgolv. Har någon erfarenhet av detta? Blir det varmare?

Hur väljer man mellan laminatgolv och parkettgolv? Vi har så lite plast- och konstgjorda material som möjligt i huset, så helst riktigt trä, men priset avskräcker.

Tacksam om någon har erfarenhet av en liknande situation.

Mats-S
B BågeDala skrev:
Hantverkaren föreslog att lägga en trätextilmatta ovanpå trägolvet och sedan ett klickgolv. Har någon erfarenhet av detta? Blir det varmare?
Jag var med om att bygga ett radhusområde där man fick problem med kalla golv, platta på mark. Lösningen blev att lägga 2cm fasadboard på betongen,
https://bygghandel.npn.se/hus-bygg/...bain-isover-fasadboard-33-2700-x-1200-x-20-mm
därefter tjock masonit för att stabilisera, därefter parkett/laminat.
Fungerar utmärkt, så jag kopierade lösningen på mitt sommarställe som endast hade ett brädgolv på torpargrund.

Viktigt att fasadboarden, masoniten och laminaten inte får några "generalskarvar", alla skarvar måste ligga på oskarvad underlag. Välj en så bred och stabil laminat som möjligt, samt en så stor masonit och fasadboard som möjligt så att du får minimalt med skarvar. Välj en fasadboard som är maximalt styv och kompakt.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.