Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ligger fyra rader och vi vill bara ge upp för det är inte bara en kort förskjutning längre utan vi inser att vi dessutom får ett trappstegsmönster i golvet vilket vi absolut ville undvika.
Någon vänlig skäl som är bra på att förklara som kan ge tips på hur vi kan rädda golvet? Vi har inte råd med mycket mer spill nu och har ju redan kapat för fyra rader - känns smått hopplöst. Kan man rädda resten av golvet kanske med någon enkel ändring? Uppskattar all hjälp vi kan få. Har ingen kunnig i närheten att ta hjälp av tyvärr.
Redigerat:
Har man otur så funkar inte metoden att spara den avkapade biten till nästa rad. Läser man golvtillverkarens instruktioner är det faktiskt rätt mycket som ska uppfyllas för att man ska kunna göra så rätt av. Exempelvis på vårat vinylklickgolv från Pergo så får inga ändbitar, det mot väggen på varje rad, vara kortare än 30cm. Inte heller får skarvarna på två rader ligga närmare än 30cm från varandra. Vet inte exakt hur det står för ditt golv men 5cm är troligtvis för lite för både att sluta en rad och som avstånd mellan skarvar på olika rader.
Vi la golv i ett rum som var 3,5m och varje "planka" är 1,251m vilket innebär att varje rad behöver 2,79 plankor där den sista måste kapas bort ca 25cm vilket då är för kort för att använda till nästa rad. Problemet blir ju då att man inte kan börja med en ny planka på nästa rad utan måste kapa den i början istället. På varje rad förlorade vi ca 25cm eftersom det inte går att återanvända de kapade delarna utan att skarvarna hamnar antingen för nära en vägg eller föregående skarv. 25cm på varje rad är ganska mycket spill men ibland blir det så tyvärr om man inte ska fuska med instruktionerna.
Om du gör varannan rad med hel planka i början och varannan med kapad planka kommer du också få att mönster som upprepar sig. För att få det helt slumpmässigt är mitt tips att inför varje ny rad lägga ut planka nummer två på ett ställe som känns slumpmässigt och stämmer med skarvöverlappet. Sen mäter du ut hur mycket du måste kapa planka ett. Märker du att planka ett blir för lång eller kort får du flytta planka två till ett nytt ställe och prova igen. Mät två gånger, kapa en gång
Har man tur med rummets mått och det går att använda änden från föregående rad så kommer man ändå alltid att få ett trappmönster som upprepar sig men det kan man lösa genom att inte använda den på nästa rad utan att istället kapa en startplanka och på så vis få olika ändbitar att växla mellan.
Vi la golv i ett rum som var 3,5m och varje "planka" är 1,251m vilket innebär att varje rad behöver 2,79 plankor där den sista måste kapas bort ca 25cm vilket då är för kort för att använda till nästa rad. Problemet blir ju då att man inte kan börja med en ny planka på nästa rad utan måste kapa den i början istället. På varje rad förlorade vi ca 25cm eftersom det inte går att återanvända de kapade delarna utan att skarvarna hamnar antingen för nära en vägg eller föregående skarv. 25cm på varje rad är ganska mycket spill men ibland blir det så tyvärr om man inte ska fuska med instruktionerna.
Om du gör varannan rad med hel planka i början och varannan med kapad planka kommer du också få att mönster som upprepar sig. För att få det helt slumpmässigt är mitt tips att inför varje ny rad lägga ut planka nummer två på ett ställe som känns slumpmässigt och stämmer med skarvöverlappet. Sen mäter du ut hur mycket du måste kapa planka ett. Märker du att planka ett blir för lång eller kort får du flytta planka två till ett nytt ställe och prova igen. Mät två gånger, kapa en gång
Har man tur med rummets mått och det går att använda änden från föregående rad så kommer man ändå alltid att få ett trappmönster som upprepar sig men det kan man lösa genom att inte använda den på nästa rad utan att istället kapa en startplanka och på så vis få olika ändbitar att växla mellan.
Det kräver lite planering att lägga golv, som du nu har märkt.
Rita upp golvytan innan du lägger ut det, rita längderna alternativt klipp ut bitar du kan laborera med på pappret.
Så får du en mall och läggningen går både snabbt och du har redan gjort all tankeverksamhet.
Rita upp golvytan innan du lägger ut det, rita längderna alternativt klipp ut bitar du kan laborera med på pappret.
Så får du en mall och läggningen går både snabbt och du har redan gjort all tankeverksamhet.
Tack! Blev en del spill tyvärr innan vi fick till det men hittade ett system till slut där vi kunde använda föregående rad men körde två rader i taget så då upplevs ändå mönstret ganska oregelbundet. Omständigt men gick hyfsat nuK Kdog skrev:Har man otur så funkar inte metoden att spara den avkapade biten till nästa rad. Läser man golvtillverkarens instruktioner är det faktiskt rätt mycket som ska uppfyllas för att man ska kunna göra så rätt av. Exempelvis på vårat vinylklickgolv från Pergo så får inga ändbitar, det mot väggen på varje rad, vara kortare än 30cm. Inte heller får skarvarna på två rader ligga närmare än 30cm från varandra. Vet inte exakt hur det står för ditt golv men 5cm är troligtvis för lite för både att sluta en rad och som avstånd mellan skarvar på olika rader.
Vi la golv i ett rum som var 3,5m och varje "planka" är 1,251m vilket innebär att varje rad behöver 2,79 plankor där den sista måste kapas bort ca 25cm vilket då är för kort för att använda till nästa rad. Problemet blir ju då att man inte kan börja med en ny planka på nästa rad utan måste kapa den i början istället. På varje rad förlorade vi ca 25cm eftersom det inte går att återanvända de kapade delarna utan att skarvarna hamnar antingen för nära en vägg eller föregående skarv. 25cm på varje rad är ganska mycket spill men ibland blir det så tyvärr om man inte ska fuska med instruktionerna.
Om du gör varannan rad med hel planka i början och varannan med kapad planka kommer du också få att mönster som upprepar sig. För att få det helt slumpmässigt är mitt tips att inför varje ny rad lägga ut planka nummer två på ett ställe som känns slumpmässigt och stämmer med skarvöverlappet. Sen mäter du ut hur mycket du måste kapa planka ett. Märker du att planka ett blir för lång eller kort får du flytta planka två till ett nytt ställe och prova igen. Mät två gånger, kapa en gång
Har man tur med rummets mått och det går att använda änden från föregående rad så kommer man ändå alltid att få ett trappmönster som upprepar sig men det kan man lösa genom att inte använda den på nästa rad utan att istället kapa en startplanka och på så vis få olika ändbitar att växla mellan.
Ja precis och hade jag fått välja hade jag nog gjort något sånt du föreslog först, men min otålige sambo ville såklart ha golvet lagt snarast och hade inte tid med planering. Kostade oss en hel del spill men med två rader åt gången med lite flytt av skarvar osv så blev det ändå ett godkänt resultat till slut. Tack! Dina tips tar jag med mig till nästa golvbyte (låser ute sambon när det är dags).X xLnT skrev:
Vi ville inte ha symmetriskt för golvets mönster är inte symmetriskt så hade blivit tokigt. Men vi hittade ett system som fungerade till slut när vi la dubbla raderAnna_H skrev:
Jag ritar upp golvet i "datorn" så det blir bra läggning både på bredd och längd. Har vid något tillfälle fått kapa första raden även på bredd. Då vet jag också hur mycket golv som behövs inkl. spill + lite extra för misstag.
Vid läggning öppnar jag alla paket och sorterar mönster så att det blir utfördelade och inte hamnar bredvid varandra, numrerar läggningsbilden och varje golvskivhög, sedan är det bara att köra enligt läggningsbilden.
Pergo brukar ha ett tiotal olika mönster.
Vid läggning öppnar jag alla paket och sorterar mönster så att det blir utfördelade och inte hamnar bredvid varandra, numrerar läggningsbilden och varje golvskivhög, sedan är det bara att köra enligt läggningsbilden.
Pergo brukar ha ett tiotal olika mönster.
Bra du hittat ett system som fungerar! Får se över det tydligare nästa gångA AndersS skrev:Jag ritar upp golvet i "datorn" så det blir bra läggning både på bredd och längd. Har vid något tillfälle fått kapa första raden även på bredd. Då vet jag också hur mycket golv som behövs inkl. spill + lite extra för misstag.
Vid läggning öppnar jag alla paket och sorterar mönster så att det blir utfördelade och inte hamnar bredvid varandra, numrerar läggningsbilden och varje golvskivhög, sedan är det bara att köra enligt läggningsbilden.
Pergo brukar ha ett tiotal olika mönster.
Planeringen får ta tid, det är där en stor del av jobbet utförs. Sambon får sitta på händerna om de kliar. (jag vet precis hur lusten att komma igång känns men efter ett antal gånger med bättre o bättre planering vet jag att resultatet blir så mycket bättre när man tänker efter före
)
Tack! Ja jag kommer absolut kräva mer planering inför nästa projekt ☺️Karlia skrev:
Klicka här för att svara