E
erkana: Hej! Jag har ca 1,5 kvadratmeter kolmårdsmarmor i min hall. Marmorn har legat under klinker som jag tagit bort och nu skulle jag vilja fräscha upp den så att den kan bli ett fint nygammalt hallgolv. Just nu täcks golvet av ett lager fix. Jag har börjat försöka ta bort den med stämjärn, följt av grovt sandpapper (för hand), men det tar väldigt lång tid. När fixen är borta antar jag
0 svar · 1,0k läst
·
Micke78
Micke78: Hej Såg din tråd nu, vi har samma problem. Hur löste du det? Vår färgaffär säger att vi ska lägga på ett lager till.
1 svar · 5,0k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Lägg vanliga isoleringsskivor, typ glas/stenull.
2 svar · 3,7k läst
·
Fällebyggarn
Fällebyggarn: Exakt så är det..argumenten jag måste få fram kommer att granskas noga.
8 svar · 4,8k läst
·
H
Hobbysnickarsnackarn: Bump, ingen som vet? Undrar också.
6 svar · 14,5k läst
·
J
Johanhe: Hej! Jag har gjort precis samma procedur, det vart väldigt bra! Lejde bort jobbet till en golvfirma som har riktiga maskiner. De slipade bort allt, samt ner ungefär 5mm av träet. Är lite av en chansning. Tror jag betalade 700 kr kvm. Mvh
3 svar · 5,4k läst
·
L
Lilu334: [citat] Tack så mycket med snabba svaret!
2 svar · 1,5k läst
Pasjostrom
Pasjostrom: [citat] Massiva golv brukar ju skruvas eller limmas i underlaget (dvs ej ligga flytande), att limma mot klinkern borde funka, oklart hur man gör om du först måste bygga upp med plyfa. Kanske enklast att riva bort klinkern först?
3 svar · 1,1k läst
T
Anonymiserad 168520: [citat] Tillsätta vatten och vispa lär du behöva göra
4 svar · 1,8k läst
·
Z
Zinkho: Hej, Kanske uppenbart att jag helt enkelt måste slipa om, men behandlade golvet med hårdvaxolja. Lämnar det och kommer åter, ser fantastiskt bra ut. Går sen och kikar från motsatt håll. Ser nästan ut som att golvet inte är slipat. Någon med liknande erfarenhet?
0 svar · 771 läst
M
Marijairena: Hej! Vi har kommit till momentet att lägga ut Kährsgolvet men stött på problem med den gamla golvsockeln. Den satt som berget och hela undersidan kom också upp. Den var limmad på tjock planka. Tjocka järnspikar i dörrkarmen. Asfalt och betong i ”hålet”. Hur gör vi nu på bästa sätt? Montera ner en liknande träbit eller fylla igen utrymmet på något sätt? Tacksam för råd. Se
0 svar · 575 läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: Skönt att höra att de rätat ut sig, precis som jag trodde och hoppades. Lycka till med golvet nu. /W
13 svar · 6,2k läst
Demmpa
Demmpa: Japp, alla våra dörrar i källaren hade ingjutna träklossar under karmarna samt en regel under tröskeln, regeln var spikad i karmsidorna underifrån, troligen för att fixera karmbredden. Huset byggdes -69 på följande sätt: Först gjöts plattan, sedan började väggar byggas, när man kommit så högt upp att första spiken som skulle hålla dörrkarmen så tog man och satte karmarna
1 svar · 903 läst
PNO
PNO: Med byggår 1926 så är nog sannolikheten stor att grundmurarna står på sulor på oschaktad mark en bra bit under golvnivån och att golvet bara är en tunn, lös kaka mellan väggarna utan just någon bärande funktion. Bila ett mindre hål intill en yttervägg och gräv dig ner till väggens underkant. Då får du dels veta hur golvet är konstruerat och dels hur mycket du kan gräva som
1 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: För att behålla höjden på golvet så verkar du ju behöva någon skiva ovanpå masoniten och om det då är svårt att riva parketten utan att skada masoniten så är det kanske enklare att riva bort även masoniten. Men du får förstås själv avgöra hur du vill göra. Men det blir konstigt vid trösklar och dörrkarmar om du byter ut 25 mm parkett mot 17 mm parkett+foam. Du behöver
14 svar · 5,8k läst
·
Magnus E K
Magnus E K: [citat] Nej, troligen inte och om det blir det så har ni större problem än källargolvet.
13 svar · 2,8k läst
T
torporoman: [citat] GC är nästan dubbelt så dyr som min. Men det är fantastiskt bra apparater. Jag är sugen på en mottagarenhet också för när man gör markarbete utomhus på sommaren. Magnetisk fästfot har jag också använt rejält mycket
8 svar · 4,4k läst
F
Fredrik Borekull: [citat] Det står inget om att använda det på spånskiva eller för den delen ett icke-våtrum. Jag undrar fortfarande hur jag bör fylla springan innan tätskikt. Latexfog? Cementbaserat golvspackel? Trälim blandat med sågspån?
6 svar · 975 läst
J
J-O: De ska rimligtvis inte vara böjda så det är troligtvis problemet. Skulle reklamera. Med det sagt har jag lagt en hel del Barlinek från byggmax, de kan vara lite jävliga, har fått gå efter en hel del med kloss på vissa paket för att brädorna inte vart helt raka. En viss tolerans finns ju, men det där ser ju inte bra ut.
3 svar · 3,1k läst
·
E
eshus: En golvläggare löste en glipa mellan golv och hög tröskel (till badrum, kan inte tas bort utan att förstöra badrummet) med brun "silikon" (eller liknande). Hyfsat nöjd. Men dammet gillar glipan. [bild]
3 svar · 2,8k läst
·
M
Moribusken: Hej Har slipat av en del av betonggolvet i garaget pga en lagning. När jag slipar skarven mellan ny och gammal betong blir det så klart lite nyansskillnad vilket jag kan leva med. Hade dock hoppats slippa slipa resten av garagegolvet då det är jämt och bra sen tidigare,men lite slitet av tidens tand. Finns det nåt bra husmorsknep på hur man kan trolla bort lite av nyansskillnaden utan att
0 svar · 2,0k läst
·
MathiasS
MathiasS: Pratar vi om en isolerad platta på mark med golvvärmerör i? Jag har svårt att se att det ska frysa så länge du har plusgrader inomhus, dvs du har god marginal till problemen.... Kan du öppna flödet i slingorna lite lite så gör ju inte det något, det blir inte golvet för varmt av. Dock kan du inte ställa in någon rumstermostat på X grader för då kommer det periodvis åka fullt
6 svar · 3,7k läst
I
isobarik: Ta klinkers paketet , tabort pappret runt om så du får ut alla klinkers sen sätter du alla klinkers ihop ståendes så som man gör för att få raka kanter på en bunt med papper typ. Sen känner du efter att alla klinkers är exakt likadana annars går det inte att lägga raka fogar.as easy as eating pancakes. Det brukar vara den största anledningen till varför dom är billiga.
10 svar · 7,8k läst
·
L
Ludde76: [citat] Tack för ditt svar men det är löst sen bra tid tillbaka, blev klinkers! [bild]
6 svar · 6,5k läst
·
T
timmerhuset_78: [citat] Ja detta gjordes i Cinema 4D så inte något CAD-program. Luckan blev kanon till slut också!
3 svar · 16,1k läst
·
nizzehult
nizzehult: Ja, ett par strängar med silikon skulle räcka i höjd och är kanske värt att testa. Nån speciell typ av silikon i så fall? Man får ju sen tänka på att det är ett garage där man går med grova skor och flyttar tunga saker så lite bör det nog tåla. PL400 tänkte jag också på men silikon är enklare och snabbare att testa. En rejäl rengöring innan applicering är nog att
10 svar · 4,2k läst
Emjo02
Emjo02: Hej! Har ett furugolv som är slipat och betsat (lackat?) för 1,5 år sedan. Detta gjordes av förra ägaren till huset. Vi har fått vita fläckar på golvet samt massa suddmärken (dessa suddmärken kommer troligtvis från diverse leksaker som vår 2 åring kör på golvet). Det är inte aktuellt att slipa golvet just nu men undrar om man kan använda något speciellt medel när man våttorkar
0 svar · 1,3k läst
·
P
Petrus1979: Tack för hjälpen, det var min förhoppning att jag skulle kunna få bort spacklet i bitar och att det släpper någorlunda lätt från spånet, får helt enkelt testa mig fram.
8 svar · 2,0k läst
Krille-72
Krille-72: Betong är inte vattentät
1 svar · 557 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.