Golv
Krille-72: [citat] Jo. Det blir det såklart. Det är ju det som är meningen.:cool: Vi brukar dra latex där masonitbiten sitter. Blir som svarta hål mellan masonitbitarna.
danne888: Tack, var väl ungefär det jag misstänkte men hoppades att limma direkt på spånskivan skulle fungera. Krävs det även plyfa så får vi eventuellt tänka om och lägga holländsk parkett i flytande form istället. Är det någon annan som har erfarenhet om att limma på spånskiva?
Trallalaaa: Vi har tänkt att glasa in farstun på vår sommarstuga. Först var tanken att bara sätta in fönster, men sen kom vi på att vi vill bygga ut den litegrann och gärna ha ett trägolv. Och isolera väggarna. Och byta tak. Alltså måste allt bytas. Och alltså kommer några cm betong att behöva fräsas bort för att få rätt höjd i förhållande till ingången. Sen dök nästa tanke upp:
alicenorgren2: [citat] Det är oljat! Vi skall testa. Så länge har vi täckt över med en matta :crysmile:
Bo arnold: Det räcker hade du haft fuktproblem hade inte färgen suttit och nu har du delvis slipat bort så inga problem
HEM2121: [citat] Det är bara att riva och om golvet är ojämnt, sala på nya reglar och rikta upp golvet. Det finns inga genvägar om man vill få bort knarret. Genvägar, knarret kommer tillbaka förr eller senare.
FGLIN: Jag har ett vindsgolv byggt som lockpanel. Undersidan alltså bottenvåningens tak har okantbäder och som lock till dessa ligger på vind(skull)sidan bakbräder så vindsgolvet är alltså mycket ojämnt. För att råda bot på detta utan att ändra undersidans karaktär tänkte jag lägga reglar på okantbrädernas ovansida, mellan bakorna och sedan spont på detta. Längs kanten skulle jag
Silver78: @torparavgrund Jag är en av den sorten som gillar lackade golv som man inte behöver behandla så ofta. Dessutom gillar jag den äldre looken som gulnar lite med tiden. Jag köper aldrig golvvirke från bygghandeln för de har sällan den kvalité eller de dimensioner jag vill ha. Det finns många där ute med egna skogar som är segvuxna som jag har köpt grovt sågat virke av i de mått jag
Annaviola76: [citat] Kan det vara att man inte tog bort gammalt betonggolv under som är problemet?
Hobbyhantverkarn: Tack för att du svarade, mitt golv kommer inte vara lika hårt belastat så jag ska prova med linolja till att börja med.
andost: [citat] Vi körde ventilerat golv med Platon Multi. Ovanpå det blev det 50mm cellplast S200 (dvs hårdare än "vanlig") och parkett ovanpå det. Inget golvspån mellan. Vi fick en ritning av företaget på hur det skulle vara med fläkt och ventiler. Golvet blev klart i höstas och än så länge funkar det alldeles utmärkt, vi har inga problem med lukt osv. I tvättstuga, badrum och pannrum
MVI: Hade liknande frågeställningar när jag renoverade källaren i ett 70 - talshus. Kom fram till att det är luftning som gäller eftersom det är ständig fukt i en oisolerad betongplatta. Tog bort allt organiskt på väggar o golv, även ingjutna träbitar, o målade väggarna med silikatfärg eller satte kakel. Dränerade också två sidor, lade Platonmatta på dessa. Övriga sidor var (och
Strandh86: [citat] Jag kan ju inte så mycket om trä och fuktkvoter men förstår jag dig rätt att man gärna vill lägga golvet när det ligger på 8-10% för att minska risken för sprickor senare? För golvet kommer ju i princip att sitta i utomhusmiljö. Hur lång tid tar det för golvet att gå från 8-10% -> 15%? För oavsett om jag hämtar det nu eller i maj kommer det säkert ta någon vecka eller
Mandok: Ingen som har stött på detta eller vet hur man gör vid nybyggnation?
AndreD: Sätt en L-list ! https://www.duri.se/produkter/lister/troskellister/troskellist-durifix-nr-184/ /Golvläggaren
Umma01: Jo, det tycker jag. Det är liksom avskavt mest längst upp på träbiten, hela flisor borta. Men då vet jag, ett dygn. Då blir det en framkörningsavgift till. Puh! Tack för att du tog dig tid!
BirgitS: Välkommen till forumet! Ett furu- eller grangolv är mjukt och får lätt gropar och andra skador av tappade leksaker oavsett hur man behandlar det. Om du inte accepterar det så lägg in något ovanpå tills barnet är större. Det är ju ett undergolv som från början var tänkt att täckas med t.ex. en linoleummatta. Men visst går det att slipa och behandla med t.ex. vitpigmenterad
ElinJohansson: Jag har plastmatta från 1988 i stor del av huset. Nu vill jag förnya i dotterns rum och tänkte lägga in heltäckningsmatta direkt ovanpå plastmattan utan att ta bort den. Dottern har godkänt ”Malta” från mattema. Den brukar finnas i lager men inte just nu. Började därför titta på andra 5 mm heltäckningsmatta, tex. ”Aspera” från byggmax. Den är billigare och jag kan få den
Cancerman_777: [citat] Och jag betraktar de flesta som vuxna människor som tar reda på saker och ting innan de beger sig off pist. Att jämföra med att skippa bilbälte är verkligen alarmistiskt och rakt av skrämselpropaganda. En normalhändig människa förstår svällmån och liknande.
wackero: Följer, har slipat betonggolv i garaget med några skruvhål från stöttorna som användes under byggtiden. Önskar fylla dessa med någon massa som är så likt betongen som möjligt innan det behandlas med Lithurin. De flesta tråda verkar gälla hur man lagar hål innan de målas/tapetseras över.
Tompafix: [citat] Enklast för att se om det ligger något under golvet är nog att lyfta en tröskel eller ta bort en list. Tyvärr är nog enda alternativet att riva upp hela golvet. Men är det ett klickgolv så går det snabbt. Är det ett bra golv så går det bra att lägga tillbaka det efter ni åtgärdat under. Man lyfter en hel rad för att sedan separera golvbrädorna. Märk upp dem och lägg
Jonatan79: Liknar ekparkett, tror inte det behöver slipas. Läs på instruktionerna på hårdvaxolja, tex Herdins.
Karlia: Vi provade bona djuprengöring och polish i dotterns lägenhet, jag polerade med maskin. Hade egentligen behövts slipas men svårt att få tag på någon med kort varsel, svårt att få tag på maskin för att slipa själv med kort varsel också.. Bättre blev det, speciellt på torra slitna partier. Men ingen superskillnad. Ditt golv ser dock fantastiskt ut jämfört med vårt "före"
Magnus E K: Ja, plastmatta. Ser exakt likadan ut som den jag har i sovrummet (troligen inlagd ca 1990). Problemet med missfärgning av plast är att det kryper ner i materialet snarare än att bara sitta på ytan så är osäker på om det överhuvudtaget går att göra något åt. Min (och även i köket) ser ut som skit men har placerat mattor på strategiska platser.
farbror j: [citat] Vägglisterna i min 70talslägenhet sitter med stålspik. Någotsånär. Dom vackert målade utomordentligt väl passande vägglisterna i prefab-höghuset från '58 som jag växte upp i, dom var spikade. "Alla" väggar i betong. Sen renoverade skanska och det blev skruvade lister som på bilden och sneda dörrfoder med silikonfog i bakkant för nya karmen köpt i 200pack var tunnare än