P
H Herrturken skrev:
Det var intressant, vet du nåt mer om det, vad det kallas eller var man kan få tag på det?
Jag ska se om jag får svaret från byggbolaget nästa vecka om de kommer göra det och vad det heter exakt. Man kan kanske ta reda på från någon oberoende energikonsult/ventilationskonsult. Återkommer.
 
P
Ooon skrev:
Jag ska se om jag får svaret från byggbolaget nästa vecka om de kommer göra det och vad det heter exakt. Man kan kanske ta reda på från någon oberoende energikonsult/ventilationskonsult. Återkommer.
Jag har googlat och hittat något som heter Screening. Jag tror det är det han föreslog att göra.
https://luftkvalitetskontroll.se/tjanster/for-boende/
 
  • Gilla
Herrturken
  • Laddar…
P
H Herrturken skrev:
Det står nog ganska dåligt till med det eftersom det blir rökigt i min lgh och brandvarnaren går igång när grannen bränner vid köttbullarna :)
Hej, det är detta bolag i länken som var hos mig för täthetsprovning. De utför också något som heter kvävedioxidmätning.

https://www.raksystems.se/nybyggnad/lufttathetsprovning-ventilation/
 
  • Gilla
Herrturken
  • Laddar…
Ooon skrev:
Hej, det är detta bolag i länken som var hos mig för täthetsprovning. De utför också något som heter kvävedioxidmätning.

[länk]
tack för tips!
 
P
H Herrturken skrev:
Men du sa väl att det luktade i rummen med frånlutfsventilation, badrum mm? Har du frånluftsdon i klädkammaren där det luktar? Förklaringen är kanske samma som hos mig, det luktar där för att frånluften suger oset dit helt enkelt. Oset kommer kanske inte alls genom vent.kanalerna utan vid sidan om, eller från någon annan stans. I mitt fall visade rökprovningen att röken vällde ut genom öppningarna för spotar i undertak i badrummet och sögs till frånluftsventilen. Ovanför undertak verkar vara otätat in till schakt där stammarna går, och där har vi i sin tur hittat läckor in till grannen och sett att röken flödar från grannen den vägen. Men eftersom tätning inte hjälpt finns det fler läckor vi inte hittat. I ditt fall kanske oset kommer någon otippad väg in i lgh för att sedan dras till frånluftsventilerna, och alltså inte genom rören som du antar - jag gjorde länge samma antagande
Hej, skulle du kunna berätta var du köpte röken och var du utlöste den för att hitta läckor?
 
P
J jonaserik skrev:
Här finns lite att välja på [länk]
Jag hittar inte något för ventilation där.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.