1 585 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Lägga betonggolv
Jag ska bygga hus och försöker hålla strikt budget. I groventren som består av teknikrum, tvättrum och skafferi hade jag tänkt lägga betonggolv (inte slipat) . Det får gärna vara lite ojämnt, inte perfekt. Ungefär som man ofta ser i källare på hyreshus. Jag kommer ha golvvärme (inte i skafferiet). Inbillar mig att detta borde bli billigare än att lägga ex klinker? Vill inte ha plastmatta eller så. Bor nu ovett gammalt hus med betong/sten golv i källaren, helt ok för mig. Blir det billigare? Finns det olika betong?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Ska huset ha gjuten platta så behöver du ju inte lägga något golv, betongen är ju det som andra golv ligger på ....
Kör jag kanske flytspackla ändå?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 928 inlägg
Tja, det beror ju som sagt på kraven ...
Nu är jag inte betongexpert, men min uppfattning (av att läsa på forumet) är att man får en hyfsat jämn men inte fin platta vid "vanliga" gjutningar. Om man vill ha betonggolvet "som det är" kan det vara bra att låta de som gjuter lägga extra tid/pengar på att få den slätare och jämnare. Om man har låga krav så ser jag inget syfte med att flytspackla efteråt, det lär troligen bli dyrare än ett billigt laminatgolv.
Nu är jag inte betongexpert, men min uppfattning (av att läsa på forumet) är att man får en hyfsat jämn men inte fin platta vid "vanliga" gjutningar. Om man vill ha betonggolvet "som det är" kan det vara bra att låta de som gjuter lägga extra tid/pengar på att få den slätare och jämnare. Om man har låga krav så ser jag inget syfte med att flytspackla efteråt, det lär troligen bli dyrare än ett billigt laminatgolv.
Tack så mycket för svar
Det stämmer, det är ett nybygge. Vad menar du med tätskikt? Måste jag ha det på betongen alltså?
Hej igen Kjell, jag googlade lite, man måste alltså ha ngt uppvik på väggarna? Krav?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Vi har glättat betonggolv i hela huset utom våtrummen.
Går inte att köra på betongplatta direkt i våtrum då betongen suger rätt bra även om den är behandlad. Dessutom måste riktigt vårspärr användas i våtutrymmen av försäkringsbolagen.
Jag tror det lättaste är att fuktspärra enligt regler och sen lägga microsement på ifall du vill ha betong-looken.
Går inte att köra på betongplatta direkt i våtrum då betongen suger rätt bra även om den är behandlad. Dessutom måste riktigt vårspärr användas i våtutrymmen av försäkringsbolagen.
Jag tror det lättaste är att fuktspärra enligt regler och sen lägga microsement på ifall du vill ha betong-looken.
U Swetox skrev:Vi har glättat betonggolv i hela huset utom våtrummen.
Går inte att köra på betongplatta direkt i våtrum då betongen suger rätt bra även om den är behandlad. Dessutom måste riktigt vårspärr användas i våtutrymmen av försäkringsbolagen.
Jag tror det lättaste är att fuktspärra enligt regler och sen lägga microsement på ifall du vill ha betong-looken.
Hej, hjärtligt tack. Jag hade nog tänkt spara en slant och därför välja betong, men det kanske inte är så?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Om du vill ha något som är lättskött, vilket man gärna vill i en groventre, och uppfylla branschregler för en tvättstuga så skulle jag säga att det billigaste ytskiktet är en plastmatta och därefter välja en billigare klinker platta.E Elisabeth 61 skrev:
Tack så mkt för svar
Klicka här för att svara