För nio år sedan köpte vi en köksmatta, kort efter såg vi att den missfärgat vårt vita plastgolv från 1989 när huset byggdes. Nu funderar vi på att byta matta och vill få bort den gula missfärgningen. Har provat med diverse vanliga rengöringsmedel utan resultat. Vad göra?
Såg en märklig metod, som gör gulnade plastsaker vita:
UV-lampor och 7procentig väteperoxid på dunk.
Lägg plasten i badet och på med sollampan. Gulnad klarplast blev klar, Gulnad Millennium Falcon i plast blev vit.
Så i ditt fall: tejpa trösklar och häll ut nåra liter.
(Alltså, jag vet inte om det är görligt egentligen.)
UV-lampor och 7procentig väteperoxid på dunk.
Lägg plasten i badet och på med sollampan. Gulnad klarplast blev klar, Gulnad Millennium Falcon i plast blev vit.
Så i ditt fall: tejpa trösklar och häll ut nåra liter.
(Alltså, jag vet inte om det är görligt egentligen.)
Kanske fel rubrik. Hur ser jag om det är plast eller linoliummatta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Om man tar bort tröskeln kanske det går att se hur mattan ser ut från sidan. Linoleum är uppbyggd på en juteväv.
Men en linoleummatta behöver polish eller liknande för att förbli blank medan en plastmatta inte kräver något särskilt underhåll, vilket nog är en stor anledning till att plastmattorna tog över marknaden.
Men en linoleummatta behöver polish eller liknande för att förbli blank medan en plastmatta inte kräver något särskilt underhåll, vilket nog är en stor anledning till att plastmattorna tog över marknaden.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 607 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 607 inlägg
Ja, plastmatta. Ser exakt likadan ut som den jag har i sovrummet (troligen inlagd ca 1990). Problemet med missfärgning av plast är att det kryper ner i materialet snarare än att bara sitta på ytan så är osäker på om det överhuvudtaget går att göra något åt. Min (och även i köket) ser ut som skit men har placerat mattor på strategiska platser.
Klicka här för att svara