Vi går och har gått i tankar om att lägga in fiskbensparkett i vårt vardagsrum. Huset har lättbetongbjälklag, cellplast 50mm och därefter flytande spån om 16mm.

Har pratat om läggningen med lite olika firmor i trakten och får olika besked om det är möjligt att limma parketten på detta underlag, där vissa säger att det kommer funka och vissa säger nytt undergolv (tjockare i antingen spån eller plyfa) behövs. Därför vänder jag mig till experterna här på byggahus. Skulle det fungera att limma parketten på detta underlag?

D danne888 skrev:
Vi går och har gått i tankar om att lägga in fiskbensparkett i vårt vardagsrum. Huset har lättbetongbjälklag, cellplast 50mm och därefter flytande spån om 16mm.

Har pratat om läggningen med lite olika firmor i trakten och får olika besked om det är möjligt att limma parketten på detta underlag, där vissa säger att det kommer funka och vissa säger nytt undergolv (tjockare i antingen spån eller plyfa) behövs. Därför vänder jag mig till experterna här på byggahus. Skulle det fungera att limma parketten på detta underlag?
Hej,
Jag har limmat 110 kvm stavparkett i fiskbensmönster i mitt hus. Nere limmade jag direkt på betongen. På övre plan har jag spårad spån med golvvärme. Jag valde att skruva en 6 mm plyfa på spåret. Sen limmade jag mot plyfan.

Om det går att limma direkt mot spån eller inte vet jag inte. I mitt fall var det definitivt inte möjligt eftersom jag hade golvvärmeplåtar. Helt säkert är att det krävs ett material med hög ythållfasthet. Jag skulle inte våga chansa på att spånet håller om du inte får det bekräftat från säkra källor. Om du kommer fram till att det inte går har byggmax 6 mm plyfa.

Tack, var väl ungefär det jag misstänkte men hoppades att limma direkt på spånskivan skulle fungera. Krävs det även plyfa så får vi eventuellt tänka om och lägga holländsk parkett i flytande form istället. Är det någon annan som har erfarenhet om att limma på spånskiva?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.