Vi har tänkt att glasa in farstun på vår sommarstuga. Först var tanken att bara sätta in fönster, men sen kom vi på att vi vill bygga ut den litegrann och gärna ha ett trägolv. Och isolera väggarna. Och byta tak. Alltså måste allt bytas. Och alltså kommer några cm betong att behöva fräsas bort för att få rätt höjd i förhållande till ingången.
Sen dök nästa tanke upp: kanske borde vi isolera lite under trägolvet också? Farstun skal alltså inte vara uppvärmd, så frågan är om det behöver isoleras alls.
Egentligen har jag två frågor: 1. Hur borde jag gå tillväga om jag ska isolera på betongen innan jag lägger trägolv?
En tanke är att det borde vara luft mellan betongen och det som kommer ovanför, men hur stort mellanrum måste det vara för att det inte ska bli fuktproblem under?
Är det bästa att bila bort en dryg dm betong och sedan lägga golvreglar över med isolering mellan reglarna som när man bygger ett golvbjälklag? Hur stort avstånd ska det i så fall vara til betongen?
Eller borde jag bara lägga ut grundmursmatta (svart knottrig plast) och lägga golvet flytande på det?
2. Hur ska jag göra om jag inte isolerar golvet?
Om jag struntar i att isolera, räcker det då att lägga remsor med tjärpapp, läkt på det och sen skruva trägolvet i läkten?
Även i detta tillfälle behöver jag nog sänka betongen några cm för att behålla samma höjd, så golvet kommer nog inte att bli så jämnt.
Jag kan tillägga att jag för att fräsa bort betongen tänkte ta vinkelslip med diamantblad och skära långa ränder i betongen och sedan bila bort det med borrhammare från Jula.
Såhär ser farstun ut i dag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär är det tänkt att den ska se ut (men med kuverttak):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I bilden ovan hade jag inte tänkt igenom det med isolering av golv, så själva betongen måste som sagt sänkas lite om det ska gå.
Alla kommentarer om både estetisk och teknisk karaktär, är välkomna!