Hej

Funderar att ha ett slipat betonggolv i vardagsrum / matrum / kök / hall som alla sitter ihop. Tror det kan blir riktigt vackert. Jag har dock en stor fråga; känns ett betonggolv hårt? Jag vill kunna gå runt barfota eller i strumplästen, men har läst att vissa med betonggolv har börjat med inneskor för att det känns väldigt hårt.

Ett alternativ är att lägga in betongfärgade vinylskivor, men det är inte riktigt samma sak såklart. Är rädd att vinylplattorna ska ha väldigt synliga skarvar och se lite plastiga ut.

Är det någon med erfarenhet som kan hjälp mig på traven? Betonggolv eller vinylplattor?
 
Cheesen
Tänk på att betonggolv inte är speciellt slitstarka. De där gruskornet som du dragit in kommer att snabbt förstöra ytan.
 
Har du kollat om det är bra för kroppen att gå på betong varje dag? Tänker på knä och höftleder.
 
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Utgår från att du har golvvärme? Man slipat väl o lägger på någon form av epoxi så att du får glansen. Funkar ju i många affärer så lärju inte vara problem med slitstyrkan
 
Betonggolv är enormt slitstarka om ytan behandlas rätt. Det är inte för inte man låter betongen vara ytskikt i industrilokaler.
Din fråga om det känns hårt däremot förstår jag inte riktigt. Givetvis så kommer det att kännas hårt, men inte på ett annat sätt än t.ex. klinker.
Tycker inte att du ska vara orolig över det, utan kör på. Se bara till att du låter folk som vet vad de gör gjuta.
 
Skulla anta att betonggolv är precis som att gå på klinker och sten, ganska tröttsamt för kroppen i längden om man inte har skor på sig.
 
S
Skulle aldrig ha betong/ klinker utanför badrummet i mitt hem. Fullständigt onödigt slitage på leder och onödig värk i fötter.
 
S
Det är väl framför allt mindre bra med betonggolv på ytor där man står rakt upp och ner under längre perioder. Att ha betonggolv i vardagsrummet när man ändå sitter i soffan 95% av den tid man spenderar har ingen betydelse. Men att ha betonggolv i köket där man står och lagar mat, diskar med mera 70% av tiden är mindre bra.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
B Byggahus4429 skrev:
Jag vill kunna gå runt barfota eller i strumplästen, men har läst att vissa med betonggolv har börjat med inneskor för att det känns väldigt hårt.
Där jag arbetar räcker det inte för våra montörer med bra arbetsskor, så vi har gummimattor och uppreglade parkettgolv för att undvika att stå direkt på betongen.
Men de står ju upp hela dagarna, om man är snabb på att laga mat så behöver det ju inte ta så lång tid:)
 
Jag har betonggolv i nedervåningen sedan husbygget 2006. Hall, kök, vardagsrum och matsal; allt i ett utan trösklar. Golvet är "mjukt och lent" att tassa på även barfota (med golvvärme). Jag var orolig för de små barnbarnen som i snabb takt blev 5 stycken under dessa år - fallolyckor när de lärde sig gå? Inga problem - för säkerhets skull placerade jag en mjuk matta nedanför trappan.
Har påpekat det tidigare här i forumet: betong är praktiskt, slitstarkt och lätt att hålla rent - inte minst när man har tung hund. Barnbarnen drar in sand och grus som inte skadar golvet.
Det största problemet är att få tag på rätt hantverkare som kan göra golvet utan sprickor och med lämplig ytbehandling. Jag har inte högglanspolerat golv.

Skulle jag bygga igen skulle jag inte tveka ett ögonblick - ett av det bästa med mitt hus.
 
Mycket beror också vad du arbetar med. Står du hela dagarna på ett betonggolv, kan det inte vara så lämpligt att även ha det i sitt hem. Även hälsan spelar in. Har ni problem med höft och knäleder är det inte heller det lämpligaste golvvalet.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
B Byggahus4429 skrev:
Hej

Funderar att ha ett slipat betonggolv i vardagsrum / matrum / kök / hall som alla sitter ihop. Tror det kan blir riktigt vackert. Jag har dock en stor fråga; känns ett betonggolv hårt? Jag vill kunna gå runt barfota eller i strumplästen, men har läst att vissa med betonggolv har börjat med inneskor för att det känns väldigt hårt.

Ett alternativ är att lägga in betongfärgade vinylskivor, men det är inte riktigt samma sak såklart. Är rädd att vinylplattorna ska ha väldigt synliga skarvar och se lite plastiga ut.

Är det någon med erfarenhet som kan hjälp mig på traven? Betonggolv eller vinylplattor?
Gör det inte!!
Jag har bott i ett hus i 10 år nu med ständiga ryggproblem!
 
R Ragnar Olofsson skrev:
Gör det inte!!
Jag har bott i ett hus i 10 år nu med ständiga ryggproblem!
Inte för att dissa dig på ngt sätt men 10 år..varför har du inte lagt in typ parkett om du får såna bekymmer av betonggolvet
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
O olofh skrev:
Inte för att dissa dig på ngt sätt men 10 år..varför har du inte lagt in typ parkett om du får såna bekymmer av betonggolvet
Fattig efter ha lagt alla pengar på 250 m² hus och att vi har 6-10 hundar som skulle förstöra golvet på nolltid
 
O olofh skrev:
Inte för att dissa dig på ngt sätt men 10 år..varför har du inte lagt in typ parkett om du får såna bekymmer av betonggolvet
Och så har 40 år på Gotland smittat av sig. ”Det kan aldrig gå” är ordspråket här
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.