P persson3282 skrev:
Jag har gärna sett att golvet var billigare, hade det inte dragit iväg kostnadsmässigt hade jag nog bara betalat utan att skriva här och fråga om råd. Är lite desperat pga den oförutsedda kostnaden.

Rummet är 11 kvm, och de räknade med 15 kvm golv med ett á pris på tarketts bok 3 stavs parkett på 829 kr.

Intressant att du nämner att man kan ta bort listerna, det är väl alltid en risk man tar att man behöver måla och spackla om listerna som nu är över 20 år gamla inte lossnar så lätt och drar med sig en bit av väggen.
Hej! Det finns en risk men det brukar lösa sig genom att skära med en vass kniv mellan tapeten och listen och sedan lirka försiktigt. Lycka till!!!

P persson3282 skrev:
Jag skulle slipa om mitt parkettgolv i köket idag. På kanten av golvet under listerna fanns det trä att ta av.

Men när golvsliparen började drog dom upp ett hål till undergolvet som ser ut att vara någon ljus mdf-skiva.

Jag fick reda på av de förra ägarna att en slipning gjorts tidigare, men tydligen var den ojämn.

Jag har nu alternativet att måla golvet vilket jag inte vill eller att lägga nytt golv med smyglister.

Ett avtal jag fick mejlat hade denna klausul:
” lamellkonstruktion är oftast omslipningsbar, men i vissa tillfällen är slitytan så tunna att de slipas igenom detta gäller även trappor, vagnstycken settsteg och plansteg. Vi gör självklart en bedömning om parketten kan slipas om, men vi ansvarar inte för om den slipas igenom.”

Är det jag som får stå för merkostnaden av nytt golv? Vad är kutym?

Ett nytt parkettgolv skulle gå på 21,000 kr inkl rot. varav 829 kr /kvm för trestavs bokparkett som är det som vi vill ha istället.

Hej igen, Hittat vitmålad golvlist i furu (12x56) för cirka 25 kr/löpmetern hos XL bygg. Blir cirka 300 kronor,
Tarkett Bokparkett 3-stav har jag hittat för 509 kronor kvm. Beroende på storlek på paketen kan det dra iväg så ett paket i princip blir oanvänt. Kan bli en extra kostnad på några tusen.
Duger det med tarkett Ekparkett med låsning så kan du komma undan med dryga 400 kr/kvm. Då får du ett ca 14 mm tjockt golv som är omslipningsbart. Alltså runt 5 8000 inklusive slag- och låskloss från Tarkett och underläggspapp kr om du gör jobbet själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.