Jag skulle slipa om mitt parkettgolv i köket idag. På kanten av golvet under listerna fanns det trä att ta av.

Men när golvsliparen började drog dom upp ett hål till undergolvet som ser ut att vara någon ljus mdf-skiva.

Jag fick reda på av de förra ägarna att en slipning gjorts tidigare, men tydligen var den ojämn.

Jag har nu alternativet att måla golvet vilket jag inte vill eller att lägga nytt golv med smyglister.

Ett avtal jag fick mejlat hade denna klausul:
” lamellkonstruktion är oftast omslipningsbar, men i vissa tillfällen är slitytan så tunna att de slipas igenom detta gäller även trappor, vagnstycken settsteg och plansteg. Vi gör självklart en bedömning om parketten kan slipas om, men vi ansvarar inte för om den slipas igenom.”

Är det jag som får stå för merkostnaden av nytt golv? Vad är kutym?

Ett nytt parkettgolv skulle gå på 21,000 kr inkl rot. varav 829 kr /kvm för trestavs bokparkett som är det som vi vill ha istället.

Skadat parkettgolv med ett synligt slitage och genomslipning ner till en ljusare underliggande skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Parkettgolv under slipning med synlig skada och ljus yta där slipmaskinen slipat igenom.
Skapa konto
Närbild på ett mörkt parkettgolv med synlig nötning och skada.
Skapa konto
Skador på parkettgolvkant med hål till ljus undergolvsmaterial synligt under list.
Skapa konto

Det står ju tydligt i avtalet att golvsliparen inte ansvarar för om skiktet är så tunnt att det inte går att slipa om. Det är också en rimlig klausul.

Så det korta svaret är tyvärr, ja - du står för kostnaden för ett nytt golv.

• Gilla
Nissens och 4 till
  • Laddar…
ullet
Ja, det står ju tydligt i avtalet att firman inte tar ansvar för precis det som hänt, vilket ju innebär att du får stå för kostnaden.

Det blir nog, tyvärr, svårt att reklamera även om TS nämnt att det redan slipats en gång. Det går heller inte att jämföra med ett nytt parkettgolv. Om golvsliparfirman kommer från ett golvläggarföretag skulle jag istället försöka få ett nytt golv med en riktigt bra rabatt och att gå extra mjukt fram;).

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
H
Den infon du fick av förra ägaren gav du den vidare till dom som skulle slipa?
Du skriver att du fått reda på av tidigare ägare att det redan varit slipat men fick firman den infon?

Ser svårt ut att få ut något av dom som slipat med det avtalet.

Jadå jag informerade att slipning skett en gång, och tyvärr kunde ingen veta att det skulle vara tunnare i mitten av rummet. Tänkte mer om man kunde ta det på deras försäkring eller ngt sådant, min hemförsäkring täcker inte detta.

Varför ska någon annan betala för att du hade ett golv som inte kunde slipas om?

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
H
Varför ska försäkringe gå in och täcka något sådant här?
Du har frivilligt valt att slipa golvet och så vill du att försäkringsbolaget ska ta risken med ökade priset för alla andra som har försäkring hos dom.
Nä stå för ditt eget fel.
Avtalet står ju klart att det kan ske.

Det är ju liksom ingen skada som skett oförutsett.

haha 2:a på den

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Hur stort är rummet? dryga 800 kr/kvm verkar extra extra dyrt.

10 kvm kan du lägga själv för runt 5 000 kronor med ett bra och dyrt parkettgolv. Med ett fortsatt BRA och billigare golv kan du också komma undan med 3 000 kronor om du gör jobbet själv. Enkelt ta bort listerna försiktigt och sedan ta bort golvet. Tar typ en timme att ta bort och sedan klart på max en dag. 15 000 kan vara roligare att använda på något annat!

H
P postkontrollen skrev:

10 kvm kan du lägga själv för runt 5 000 kronor med ett bra och dyrt parkettgolv. Med ett fortsatt BRA och billigare golv kan du också komma undan med 3 000 kronor om du gör jobbet själv. Enkelt ta bort listerna försiktigt och sedan ta bort golvet. Tar typ en timme att ta bort och sedan klart på max en dag. 15 000 kan vara roligare att använda på något annat!

Kan vara lätt att dra till med dyrt golv när man ska försöka få någon annan att betala.

• Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
P postkontrollen skrev:

Jag har gärna sett att golvet var billigare, hade det inte dragit iväg kostnadsmässigt hade jag nog bara betalat utan att skriva här och fråga om råd. Är lite desperat pga den oförutsedda kostnaden.

Rummet är 11 kvm, och de räknade med 15 kvm golv med ett á pris på tarketts bok 3 stavs parkett på 829 kr.

Intressant att du nämner att man kan ta bort listerna, det är väl alltid en risk man tar att man behöver måla och spackla om listerna som nu är över 20 år gamla inte lossnar så lätt och drar med sig en bit av väggen.

Karlia
De få gånger jag har lagt golv har jag tagit bort listerna och målat dem, med nytt golv brukar de se slitna ut. Listen kan gå sönder när den tas bort, det kan gå bort bitar av vägg men det har gått att laga.

Är listen 20 år gammal är kanske golvet det också? Då tänker jag att åldersavdraget blir så pass stort att ringa eller ingen ersättning ges.

H
De gångerna jag har slipat golv har vi tatt bort listerna för att få bäst resultat.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
P persson3282 skrev:
Jag har gärna sett att golvet var billigare, hade det inte dragit iväg kostnadsmässigt hade jag nog bara betalat utan att skriva här och fråga om råd. Är lite desperat pga den oförutsedda kostnaden.

Rummet är 11 kvm, och de räknade med 15 kvm golv med ett á pris på tarketts bok 3 stavs parkett på 829 kr.

Intressant att du nämner att man kan ta bort listerna, det är väl alltid en risk man tar att man behöver måla och spackla om listerna som nu är över 20 år gamla inte lossnar så lätt och drar med sig en bit av väggen.
Är det samma firma som slipat som erbjuder sig att lägga nytt? Man kan ju tycka att dom kunde tummat lite på sina marginaler när det nu blivit fel (även om dom friskrivit sig från det), 800+kr kvm låter saftigt.

800 kr/kvm verkade ju vara inkl. läggningen och då är det inte ett väldsamt överpris - förutsatt att det är ett lite finare golv. Under 200 kr/kvm för läggningen får nog anses vara billigt. Med det sagt så kan jag hålla med om att de borde ge ett bra pris så de, även om det inte var deras fel, får en nöjd och glad kund.

Och försök för allt i världen undvika kvartslister.

• Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.