Golv
PECA67: Jag ska lägga golvvärmekabel på golvspån tänkte flytspackla in kabeln för att sedan lägga laminatgolv. Men när jag läser olika anvisningar så är instruktionerna att först lägga armeringsnät och sedan spackla minst 15 mm. Min fråga är om det verkligen behövs armering under parkett eller laminat? För klinkerbeläggning som kräver stumt golv är det förståeligt men för mitt
Obelixen: [citat] Dom satte golvventiler och kopplade vanliga kanalfläktar med varvtalsstyrning till befintliga väggventiler där luften blåstes ut. Nej inga problem tidigare, men då hade dom betonggolv
robbah: Förutsättningarna är enligt bilden, 1. Trägolv på träbjälklag (ligger på källarvalvet) 2. Masonit 3. Limmad plastmatta 4. Laminatgolv. Där jag börjat riva är hallen och klinkers med värme (cirka 3kvm) ska dit. Sen resten ska bytas till ett nytt golv (vinylklick eller laminat) Finns vissa ojämnheter där det nya golvet ska vara pga rivna väggar så behöver få allt plant. Bör jag
Ken: Jag har flyttat en vägg så ett rum blir större, hur gör jag för att fortsätta med askgolvet så skarven blir så bra som möjligt? Behöver inte vara osynlig, det kommer att synas ändå då det gamla golvet har gulnat, och det är bara ett arbetsrum. Behöver jag såga en exakt rak kant? Har för mej att det fanns en speciell såg för detta, kommer inte på vad den heter, kör jag min
Kane: På en bärlina. Antingen omlott eller mot varandra med t.ex. gaffelankare.
Stefan1972: I övrigt är det nog ganska normalt att det sviktar i hus från den tiden. Går inte att jämföra med dagens standard.
prototypen: Fukt underifrån kan trycka lös färgen. Prova att måla igen. Protte
KAKHA: Har ett gammal golvvärme termostat som heter Thorin Thorin. Hur man använder den? Förut när jag reglerade termostat t.ex på max position från ett lägre position, då tänds en röd symbol som visar att värme ökar men nu händer inget. En väldig svag grön lampa blinkar om jag trycker något knapp. Kanske jag har tryckt för många gånger olika knapp, har ingen anning vad gör den lilla
Krille-72: [citat] Nu ska du på med primer. Sen kan du vattna nya gjutningen så det inte torkar för snabbt. Eller så täcker du med plast
MarcusRask: [citat] Så rena kanter och maximalt 4.5mm fix då eftersom plattorna är 9mm?
Nyfiknast: [citat] Ja men läs på förpackningen. Jag har ett medel från sonax som är väldigt bra och skulle absolut våga använda det på golv. Det polermedel för golv som just jag sett har varit för stengolv och där har jag inte en susning om lämplighet.
justusandersson: Du kan utnyttja plywoodens större styvhet genom att gå ner i tjocklek och på så vis minska hela konstruktionens höjd. Inga trämaterial gillar väta. När man sätter klinkers i utrymmen utan tätskikt brukar man behandla gipsskivan som stenen sätts emot med primer som ger ett visst fuktskydd. Gipsskivan ska limmas mot underliggande skiva. Det är en smaksak hur styvt man vill att golvet
Nyfiknast: Vatten har orsakat det där. När du skurar golvet med för mycket vatten så åker det ner mellan bitarna och det materialet suger upp vattnet och sväller och så ser det ut sådär. Ska du våttorka laminatgolv ska du inte använda klassisk golvmopp utan använda en lätt fuktad svep istället. Golvet kommer aldrig återgå när det en gång blivit sådär. Otroligt att du fick pengar tillbaka
Nyfiknast: Köp billigt laminatgolv och sätt fast det på skivan. Kostar 49kr / kvm Eller om du har lack hemma går det också. Slipa, borsta av, lacka, låt torka, slipa, borsta av, lacka, klart eller lägg ett 3e lager.
Kallebo: Egentligen ska man ju ha golv och takpanel i takets riktning. Men samtidigt så vill man ha det mot ljuset. Så i ditt fall hade jag nog ändå lagt det tvärs nocken.. Att man la det längs med handlade ju traditionellt om att man la golvet på reglarna som ju var tvärs nockriktningen med vanliga takstolar.
Skip6711: [citat] Vi hade en liknande lösning i källaren när vi köpte vårt hus (byggt -71). Säljaren hade kastat ut en limmad heltäckningsmatta och sedan lagt laminatgolv ovanpå en platonmatta utan att ta bort limresterna. Vid besiktningen hittades mögel som växt i limmet. Innan köpet fick säljaren riva upp golvet, kasta ut platonmattan och slipa bort klistret så jag skulle inte rekommendera
Ofersson: Eftersöker råd kring mögel hantering. När vi skulle ta bort plastmattan i ett av rummen i gäststugan till vårt torp så såg vi att istället för ett fint trä golv att det var masonitskivor med en liten vattenskada. Något geni hade lagt fuktspärr sen masonit sen plastmatta på det och inrett ett duschrum. Vi fick som ni säkert förstår riva bort masoniten samt isolering och
Dr Jumping Jack: [citat] Bra, funderar över samma sak. Man behöver alltså inte limma fast skivorna i undergolvet? Hur gjorde du sen när du la golvet? Tål folien att gå på eller la du ut en skiva som underlag på folien?
BirgitS: Det finns nivålister för många olika höjder och det bör inte vara något problem med att hitta någon i den höjd du skriver om. https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/golv/golvlister/niv%C3%A5lister-golv
martinjohansson: Hejsan alla kunniga och erfarna! Vi har ett 60-tals tegelhus på en och ett halvplans storlek plus källare där vi tänkt lägga golvvärme på mellanplanet. Det är ett betongbjälklag i lättbetong på mellanplanet. Entreprenören vi har tagit in för golvläggningen vill väldigt gärna gjuta in golvvärmerören och pratar väldigt illa om spårskivor. Blir det inte ett mycket trögare system
lakman: om någon har samma funderingar fick jag svar av casco som inte rekommenderar att man gör detta. "När det gäller limning sv gummi på plast rekommenderar vi inte något lim tyvärr. Matta på matta med två täta underlag bör undvikas" Det är ett kök det gäller, Om jag tar bort befintlig plastmatta. Går det att lägga avjämningsmassa på betongen eller blir det för meckigt att få det
Strålis: Tja! Har efter en del research kommit fram till att bra golv ska ha bra underlag, och att det finns en del man kan tänka på om man vill. Har tänkt lägga ett tunt trägolv från Bjelin (s k härdad trä, dvs en variant av fanergolv/liknande parkett) som är ca 11mm och enligt tillverkaren skall foamunderlag på max 2 mm alltid användas. Golvet ska läggas på övervåning där plastfiltmatta
Timmen-80: Hej. Håller på att med en totalrenovering och har ca 30m2 klinkers som jag tagit bort. Kvar finns skruvade gipsskivor täckta i fix. Frågan är om det finns några genvägar till att ta bort gipset? Har bara precis testat med kofot och hammare. Små smulor som kommer ta en evighet. Finns det några genvägar? Tack för ett grymt bra och nyttigt forum.
Johanroger: [citat] Ingen speciell, verkar vara allmänt råd bara. Såg nu att floree har ett ingjutningskit, rotnät och alu/pex slang på 12mm där det står att minsta rjocklek på spacklet är 20mm
tergo: Ta bort svart fläck på träskiva med oxalsyra - YouTube