8 999 läst ·
4 svar
9k läst
4 svar
Plywood eller spånskiva som undergolv
Hej!
Vilket material på bärande undergolv är att föredra mellan konstruktionsplywood och spånskiva?
Skivorna kommer ligga på bjälkar med max c/c avstånd om 600mm och vara 21-22mm tjocka. Ovanpå skivan kommer det att läggas stavparkett. Det är viss prisskillnad mellan de olika materialen och jag undrar om det kommer med kvalitetsskillnader också?
Mvh
Krukertz
Vilket material på bärande undergolv är att föredra mellan konstruktionsplywood och spånskiva?
Skivorna kommer ligga på bjälkar med max c/c avstånd om 600mm och vara 21-22mm tjocka. Ovanpå skivan kommer det att läggas stavparkett. Det är viss prisskillnad mellan de olika materialen och jag undrar om det kommer med kvalitetsskillnader också?
Mvh
Krukertz
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är stor skillnad i styvhet mellan konstruktionsplywood och golvspånskiva vid samma tjocklek, men 600 mm c/c avstånd är för litet för att det ska ha betydelse. En annan sak är om du vill kunna minska ner på tjockleken, då är k-plywood mer användbart, för att inte tala om björkplywood. Elasticitetsmodulen(ett styvhetsmått) för spånskiva är 1,8-2 GPa. För plywood 6,9 – 8,7 GPa.
Tack för genomförligt svar!J justusandersson skrev:Det är stor skillnad i styvhet mellan konstruktionsplywood och golvspånskiva vid samma tjocklek, men 600 mm c/c avstånd är för litet för att det ska ha betydelse. En annan sak är om du vill kunna minska ner på tjockleken, då är k-plywood mer användbart, för att inte tala om björkplywood. Elasticitetsmodulen(ett styvhetsmått) för spånskiva är 1,8-2 GPa. För plywood 6,9 – 8,7 GPa.
Då vet jag att med rådande förutsättningar om c/c 600mm mellan bjälkarna att materialvalet inte har någon betydelse för om det upplevs "svajjigt" eller inte. Då bör jag kunna köpa det billigare alternativet.
Två kompletterande frågor:
Är det något av materialen som är att föredra i kök, pga risk för att utsättas för väta?
Om jag exempelvis väljer att använda spånskivor, låser jag då upp mig vid ett specifikt utförande vid läggning av stavparkett? Fungerar bara limning då?
//Krukertz
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan utnyttja plywoodens större styvhet genom att gå ner i tjocklek och på så vis minska hela konstruktionens höjd.
Inga trämaterial gillar väta. När man sätter klinkers i utrymmen utan tätskikt brukar man behandla gipsskivan som stenen sätts emot med primer som ger ett visst fuktskydd. Gipsskivan ska limmas mot underliggande skiva.
Det är en smaksak hur styvt man vill att golvet ska vara. Själv gillar jag stumma golv och överdimensionerar därför gärna.
Inga trämaterial gillar väta. När man sätter klinkers i utrymmen utan tätskikt brukar man behandla gipsskivan som stenen sätts emot med primer som ger ett visst fuktskydd. Gipsskivan ska limmas mot underliggande skiva.
Det är en smaksak hur styvt man vill att golvet ska vara. Själv gillar jag stumma golv och överdimensionerar därför gärna.
Klicka här för att svara