C
cattips: [citat] Tack :-) jag ska testa detta MVH Fredrik
2 svar · 1,7k läst
H
Hermie: Finns det någon golvexpert där ute som vet hur jag kan få till mitt hål i golvet på bästa och snyggaste sätt? Tänkte först fylla i hålet med samma typ av golv men det golv som jag har finns inte att få tag på längre. [bild]
0 svar · 734 läst
·
A
Arnodt: Vi har tryckimpregnerat virke på altangolvet (ca 30 - 40 m2) kring enfamiljshuset. Hela altangolvet är utomhus och endast en liten del under tak. Vi behandlar det med olja ca vart 3:e år så det ser fint ut fortfarande efter ca 10 år. På vår, sommar och höst när golvet är blött t.ex. efter ett regn eller av kondens, är det blixthalt. På vintern om is på golvet och då väldigt halt.
0 svar · 1,4k läst
H
Hamritsa: Vår dotter har köpt en lägenhet där tidigare ägare tagit bort linoleummatta och tagit fram det gamla grangolvet. Han har lutat med vitt pigment men dock inte avslutat med att vitolja. Golvet är superkänsligt. Varenda flytt av tex en stol ger märke. Det är dock inte möjligt för uss att vitolja golvet då vår dotter inte kan tömma och flytta från lägenheten. Har läst att man
0 svar · 909 läst
M
Matrix87: Hej! Är på gång att byta golv i hallen på övervåningen. När den gamla golvet togs upp upptäcktes sprickor i betonggolv. Även att trappans överstycke inte är fäst i golvet ovan, utan enbart sidostycket. Träplankan där trappräcket är monterat även den är lite lös, då räcket kan röra på sig där. Där det är sprickor i golv är det även sprickor i tak under i vardagsrummet
0 svar · 925 läst
·
E
Eflomul: Hej Ska göra om mitt 1905-tals furugolv och vill få det att likna bilden. Kan någon berätta vilken behandling som är gjord på detta? Är det lutbehandling, lut+vitsåpa eller lut+olja? Blir inte klok på alla dessa alternativ...
0 svar · 1,1k läst
·
GoC
GoC: Lackat furugolv. Funkar väl att knäskura med skurborste och såpvatten.
1 svar · 798 läst
H
huggan: Jag skulle nog ta EPS och en flytspackling. Då har du inga långa torktider.
1 svar · 1,2k läst
·
janwide
janwide: [citat] De är förstås sura för att det blir ett backjobb. Men de borde vara arga på sig själva och inte på dej. Åtgärden är väll trots allt rimlig. Att slipa ned 10 mm flytspackel är nog rätt omfattande. När det gått ett tag kommer du nog inte tänka på det längre.
12 svar · 1,9k läst
BirgitS
BirgitS: Radiatorerna och dess rör tillhör normalt föreningens ansvarsområde så troligen får du inte göra något alls med rören utan styrelsens tillstånd.
6 svar · 2,0k läst
·
H
Haz6909: Hej Har en Jøtul F137 installerad som står på ett parkettgolv som ligger på betongplatta.. Vi vill nu byta ut golvet till klinkers, hur gör man enklast då med kaminen som på något vis behöver komma av golvet, Skorstenen (NVI 2000) står ju ovanpå. Kan man lyfta upp den ett par centimeter , plocka bortparkettgolvet och lägga något annat under mellan betongplattan och kaminens fot? Tips
0 svar · 1,5k läst
Totte lille
Totte lille: Jag använde betsil i garaget Betongen blir mycket hårdare och oljespill är bara att torka upp Denna behandling behöver du bara göra en gång Efteråt ser betongen ut som innan möjligtvis lite blankare
4 svar · 11,5k läst
Fairlane
Fairlane: Intressant, jag vill minnas att jag betalade ungefär 6000 kr för 10+ år sen, för cirka 25 kvm. Det var iofs rejält sliten fiskbensparket, så illa åtgången att jag inte trodde den kunde räddas. Tidigare lägenhetsinnehavare hade limmat en lamellmatta och skruvat fast lister runt mattan, rätt ner i golvet, på den del där de hade matbordet, utöver rejäla sprickor i/mellan trädelarna.
9 svar · 9,9k läst
·
N
noone70: Fixen är väldigt jämn
1 svar · 3,2k läst
·
Nors
Nors: Hej! Vi ska börja lägga Bjelins fiskbensparkett nu i helgen, även göra listband och fris. Jag tänker följa Bjelins guide så mycket som möjligt, får väl se om det löser sig! :D Har ni kommit igång med er fiskbensläggning? Mvh
2 svar · 8,4k läst
A
Atelje_: Åtminstone 15 kvm för att vara säker, dvs det blir minst en lång skarv vid arbetsytorna
6 svar · 2,6k läst
yonna
yonna: Vad jag förstår är gran ännu mjukare än furu! Däremot är granen lättare att "reparera" när man såpskurar golvet dvs granen självläker lite när man blöter skador. Jag har massivt grangolv i övervåningen och i innertrappan just pga att jag har tung hund med klor som repar. Det fungerar mycket bra - eventuella klorispor i trappen försvinner vid tvätt. Granen har dessutom den
2 svar · 2,3k läst
O
Olf Oggler: Jag tänkte inte ha något alls på spacklet. Förmodligen målar jag med en duffusionsöppen golvfärg avsedd för ändamålet. Bara för att få en yta som går att städa. Det är alltså förrådsutrymme det här. En fråga till i sammanhanget. Hur tusan hinner man med att blanda spackel i den takt som krävs för att hälla ut det på golvet. Ska man blanda en säck och hälla ut den satsen.
3 svar · 2,1k läst
J
Jennta: Hej Vi har bilat upp delar av ett oisolerat gammalt betonggolv i källaren,(totalt 37,5kvm delat på två rum) plockat ur gamla rör och lagt nya, fyllt igen med Sten och grus och nu ska vi gjuta igen hålen och göra ett nytt fint betonggolv. Frågor: #1. Gjuter vi igen hålen med vanligt grovbetong? Och hur länge måste det härda innan flytspackel? #2. Det har legat träreglar i det gamla
0 svar · 1,1k läst
Harze2k
Harze2k: Hej! Har 58m2 golv i nya lägenheten jag vill få slipat. Det är ekparkett och ganska slitet så det vill jag ha hjälp med såklart. Har kikat runt lite och innan jag skickar in offerter tänkte jag kolla om någon hade tips på firma för detta? Just nu tänker jag mig faktiskt endast anlita en golvslipare och ej någon ytterligare behandling då jag själv vill göra hårdvaxytan med Osmo
0 svar · 8,2k läst
S
Same: Han skall komma nu på torsdag och lägga ett lager lack till så trodde han det skulle lösa sig. Säg vilken hantverkare som är rolig att ha å göra med :crysmile:
10 svar · 5,5k läst
·
Livanbygger
Livanbygger: [citat] Åh va bra! De var lite fundersamma till det på golvfirman, men jag hoppades att nån mer tänkte som jag Tack
2 svar · 2,8k läst
M
Matte84: [citat] Sa firman "Det är asbest!" Utan att ta prov på det? Väldigt oseriöst i så fall... Man brukar säga att svartlim är ungefär 50/50 vad gäller asbestförekomst. Så skicka på analys min vän. Om det inte visar på asbest så är sannolikheten hög att det där är stenkolstjära och det är inte heller att leka med. Det ska saneras i likhet med en asbestsanering!
3 svar · 1,9k läst
·
N
Niklasfixaren: Hej på er! Jag har köpt mitt första hus, och tänkte börja med lite renovering så fort jag får nyckeln om ca en månad. Huset är ett Älvsbyhus årsmodell 2008 med något "pissgult" parkettgolv idag. I övrigt i fint skick - men det ser ut att ha gulnat konstigt och jag ifrågasätter även materialet i golvet. Min bror som har mer renoveringsvana än mig säger att pga krypgrunden så
0 svar · 972 läst
SandmanNet
SandmanNet: Är i köpartagen för nytt golv, runt 60kvm. Fastnade först för ett NQD-golv från Bauhaus men sedan läste jag om de dåliga erfarenheter folk här på forumet har haft, framförallt att det färgade av sig och var svårt att lägga. Om man nu leker med tanken att man har tur och inte får skadade plankor och att det går att lägga. Golvet är ju bara grundoljat, kan man inte dra ett lager
0 svar · 1,7k läst
N
noone70: [citat] Hej jag står inför samma val och undrar hur ni valde att göra till slut?
4 svar · 2,6k läst
·
P
pernie: [citat] Nja, går tyvärr inte här. Är inget betonggolv. Skulle vi hälla flytspackel på plåtarna skulle det rinna ned mellan skarvarna på glespanelen. Skulle väl förtydliga, vi har glespanel, med isoleringsull under. Ej spånskiva. Nja, går tyvärr ej.
2 svar · 1,7k läst
R
RichardRR: [citat] Hej Det finns inget undergolv utan det är självbärande brädor som ligger direkt på reglar. Tyvärr ingen regel under där det har släppt
2 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.