MarcusRask
MarcusRask: Sätter med distanser mot väggen samt att du har 13mm in till reglarna eftersom gipset hänger i luften så att säga. Gott om spelrum. Ställde mest frågan för att se om det var något jag kanske inte visste man skulle tänka på eller liknande. :)
6 svar · 1,8k läst
·
R
Roskogis: Tänker ändå att jag kommenterar denna tråd nu några år senare. Jag hyvlar alltid ned alla kvistar efter typ halva slipningen, då får jag inga problem med dem under slutfinnishen. Annars kan man ta kantslipen och slipa till dem lite extra men det tar sämre... Annars uppfattar jag det nog som att de alltid gör vågor eller stör på ett eller annat sätt. Gamla undergolv/grangolv är
28 svar · 7,8k läst
·
L
lassebrun: Böj försiktigt upp fliken med en kniv eller liknande. Ner med superlim. Sätt en tejp över skarven. Ställ en vikt över skarven så den pressas ner riktigt ordentligt. Tejpen är för att inte limma fast vikten. ta bort tejpen och skrapa bort eventuella limtester som syns.
1 svar · 1,6k läst
·
N
noone70: Jag valde att göra så här. Kör med 2-3 mm distans men jag har kapat bort ca 15mm av gipsskivorna nere vid golvet med multimastern. På så sätt kan golvet(om det sväller mer än beräknat mycket mer utrymme att svälla, nu har jag ca 10-12mm marginal för krympning och 15mm för svällning.
6 svar · 4,0k läst
1977bjorn
1977bjorn: Skall ni ta ta bort hela golvet? Skall det stå kyl/frys där så att det inte syns hade jag behållt det, givet att det är helt. Nya kylar med energiklass aaaaaaa++++++ läcker kondensvatten så det är bra att ha tätt under :) annars kan man ta bort det med kniv, eller multiverktyg. För stora ytor kan man hyra en mattborttagare. Ser ut som multiverktyg fast gräsklipparstorlek.
1 svar · 1,9k läst
·
G
gluecifer: [citat] Jodå, det är ett rum för året runt, både vattenburen golvvärme och luft/luft vp :)
5 svar · 2,9k läst
Z
ZooN_86: Hej! Håller på att renovera vår tvättstuga där det var bakfall på vissa ställen. Jag la primer på det slipade betonggolvet och handspacklade bort bakfallen med upp till 1,5cm kombirapid från casco, inget fel där, det blev bra. På förpackningen stod det att man kunde bygga upp till 2cm och att det var beläggningsbart efter 2h. Kanon tänkte jag och drog på en ny runda primer efter ca
0 svar · 1,2k läst
S
Samir_88: Jättesnällt att du tog dig tiden och kollade åt mig! Tack ha en fin dag.
8 svar · 2,2k läst
Krille-72
Krille-72: [citat] Om du kan så gå upp lite i pris. Här är ett bra golv. Ganska mycket liv och en del kvist som det ör i billigare golv. Lita aldrig på bilder du ser på nätet. PARKETTGOLV KÄHRS EK NICE 3-STAV MATTLACK 2,91M² Just det här golvet har vi jobbat med i säkert 15 år. Bytt namn några gånger under årens lopp. Ett mycket bra budget golv. Håller ihop bra även om underlaget inte är
4 svar · 1,9k läst
R
RoffeKnu: Jag är en rookie, men jag förstår inte varför ni tycker Boffe har fel. Resonerar ni likadant vad gäller isolering av andra utrymmen också? "Kör fler element / högre effekt bara"?
14 svar · 12,6k läst
Schönka
Schönka: Hej! Just köpt ett hus från 1951 med ett häftigt tegelgolv jag hoppas kunna ge lite nytt liv, Jag och säljarna tror att det är vaxat eller lackat på något vis. På en del ställen kommer man behöva "fylla på" med fog, i övrigt tänker jag att man skulle kunna slipa ner det och lacka/vaxa om det? Någon som har någon erfarenhet vet vad man kan/bör göra?
0 svar · 1,8k läst
·
T
Trunk: Beror lite på gropens omfattning. Är den bara några mm djup hade jag fyllt på med lumppapp eller vad det heter. Är den väldigt djup så är det nog någon form av flytspackling som gäller. Ingen anledning (som jag ser det) att göra om resten av golvet ifall det ligger plant och fint.
1 svar · 1,1k läst
F
fkon: Hej på er, tack för svar! Jag har också tänkt att jag måste haft på för mkt vatten eftersom det verkar bli torrt efter maskinen på HTC:s klipp. Samtidigt ser man i klippet hur han står och sprutar med en vattenslang! Jag duschade med en finare dimma och försökte bara fukta ytan. Hursomhelst. För mycket vatten blev det nog i alla fall Ville inte köra högtryck pga stänk och slask.
4 svar · 1,1k läst
T
teamcamber: Hej! Har letat och letat och inte hittat riktigt rätt svar. Huset i fråga är en suterräng kåk från 1968, platta på mark oisolerad. Hela nedervåningen/entré plan är byggt av 25cm hålsten och en bärande hjärtvägg i mitten av huset. Hela bostadsvåningen (övervåning), är byggd med uppreglade 2"x4" reglar som vilar på ett betongbjälklag som är 14cm tjockt. Ytterväggar har en
0 svar · 1,0k läst
M
Missionshuset Roslagen: [citat] Nej, det känns ju inte så. :) Men man blir ju nyfiken på vad Ardex K301 innehåller som gör att det kostar 900 kr per säck. Bladguld?
2 svar · 1,6k läst
·
G
GTET: Tack för utförligt svar! jag tänkte försöka undvika att slipa, finns det någon produkt som liknar den mixen du gjorde?
2 svar · 3,7k läst
·
Jimpan42
Jimpan42: [citat] bra poäng! Jag vill inte att det bygger upp mera då det redan är en rejäl höjd från klinker till trägolvet. Blir att fundera på
6 svar · 2,8k läst
·
M
martyyyyy: Pratade med golvläggare som skulle komma förbi nästa vecka med ett rep.kit och kolla på det. Nog lika bra
13 svar · 3,3k läst
·
Hasse1212
Hasse1212: [citat] Nej, 20 år som husägare och 25 år som anställd hantverkare ger mig viss koll på vad som är rimligt eller ej. Jag tycker herr besserwisser skall göra ett försök nästa gång du tar in en offert för ett större jobb.
30 svar · 50,6k läst
·
G
gotjj1: Tack för anekdoten. Slitit med skurborste i timmar nu.. 60m2 garage.. typ samma fenomen, går å lägger mig å följer din modell imorgon
11 svar · 75,6k läst
Mrpont
Mrpont: Hej, Jag kollade runt på olika trådar och läste på ytterligare vad andra gjort. Jag beslutade mig att lägga golvspånskivor som jag limmade och skruvade. Sedan la ett laminatgolv på det. Det har gjort golvet mycket stabilare och jag har kunnat tagit bort pelaren som jag stöttade golvet med tidigare. Det sviktar knappt alls längre.
2 svar · 3,4k läst
L
levittoux: Hejsan allihopa, Har ett torp i familjen där en litet uthus tillhör. Det används som vedbod / förvaring av utemöbler mm. Skulle vilja fixa till ett «riktigt» golv, just nu är det bara massa lösa brädor + mattor som ligger på marken. Hur skulle ni göra detta? Jag har inte mycket erfarenhet, det jag har läst online är att gräva ut allt gammalt, och sen sätta upp reglar + råspont.
0 svar · 2,4k läst
·
L
Lokinin: Oj, ursäkta sent svar! Jag följde ditt råd och väntar med golvslipet till sist. Tyvärr har allt annat tagit sin tid så jag är inte där än :-).
9 svar · 6,2k läst
·
BirgitS
BirgitS: Om undergolvet är fast och stabilt behöver man inte göra något.
4 svar · 3,3k läst
·
H
HoglaRogga: Hej. Jag har en fundering. Jag har tidigare i en friggebod testat att lägga xps Frigg som underlag för klickgolv, och det har funkat bra. Men nu har jag byggt ett uterum på platta med 30cm cellplast och tänkte göra likadant, men nu visade det sig att det är svårt att få tag i xps då tillverkaren inte får fram det i tid. Vill inte vänta till juli typ när ByggMax skulle få in det i
0 svar · 1,2k läst
P
patrickolivia: Ok, tack för svar. Jo så blev det, rörde inte det svarta kladdet. Nytt golv med isolering ock klinker. Lukten är helt borta
10 svar · 4,2k läst
·
H
Hallb: Det var lugnt för kännedom :D
13 svar · 11,4k läst
·
L
Leif i Skåne: Vad man än gör, tag inte bort sanden! Den ingår i hyreshusets ljuddämpning. Utan sanden blir huset en klanglåda, du och grannen kommer att höra allt! Går man med klackar inne så hör grannar det lika så med barnskriken! Torr Sand är helt överlägset all typ av isolering när det gäller ljud.
5 svar · 6,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.