Hej!
Nu är det dags att lägga nya golv, och som oerfaren (nybliven) husägare är det också dags att börja övergå från att vara tjuvläsa Byggahus-forumet till att använda det.
Lutar åt ljust trägolv i enplank/enstavs parkett, t ex https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ragolv-arena-ek-vit-country-xl-tilja/p-548791
Golvet ska läggas i alla rum på övervåningen (tre sovrum, samt en liten "hall") och planlösningen är sådan att fönstren är i rummens ändar (se bild), alltså bara i två väderstreck. Rummen är dessutom avlånga i den riktningen. Från det perspektivet skulle det vara mest rimligt att lägga golven i ljusriktningen.
Men taket har träpanel som går längs huskroppen (kedjehus). Träpanelen ska i och för sig vitmålas, men kan det bli konstigt att välja en riktning som "skär sig" mot takets riktning? Se bild.
Hur skulle ni gjort? Jag är inne på att ändå följa ljusets riktning, alternativt tänka om och välja ett annat mönster på golvet, som "skär sig" mindre.
Nu är det dags att lägga nya golv, och som oerfaren (nybliven) husägare är det också dags att börja övergå från att vara tjuvläsa Byggahus-forumet till att använda det.
Lutar åt ljust trägolv i enplank/enstavs parkett, t ex https://www.bygghemma.se/golv-och-v...ragolv-arena-ek-vit-country-xl-tilja/p-548791
Golvet ska läggas i alla rum på övervåningen (tre sovrum, samt en liten "hall") och planlösningen är sådan att fönstren är i rummens ändar (se bild), alltså bara i två väderstreck. Rummen är dessutom avlånga i den riktningen. Från det perspektivet skulle det vara mest rimligt att lägga golven i ljusriktningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men taket har träpanel som går längs huskroppen (kedjehus). Träpanelen ska i och för sig vitmålas, men kan det bli konstigt att välja en riktning som "skär sig" mot takets riktning? Se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur skulle ni gjort? Jag är inne på att ändå följa ljusets riktning, alternativt tänka om och välja ett annat mönster på golvet, som "skär sig" mindre.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag skulle följa ljus- och gångriktning för det är trots allt sällan som folk tittar på taket i någon större utsträckning, framför allt när det gäller så pass små rum blir det svårt att se golvet och taket samtidigt.
Får också säga välkommen som skrivande medlem!
Får också säga välkommen som skrivande medlem!
Tack både för svar och välkommen-meddelande!BirgitS skrev:
Lutar som sagt åt det, att taket är i den riktning det är är ju lite ofrånkomligt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eftersom du skall måla taket så skulle jag överväga att lägga en ny vitvaxad takpanel under den befintliga, och i "rätt riktning", alltså samma som golvets. Sådan här ungefär hade vi i förra husets tak:S Strålis skrev:
https://www.jemfix.se/innerpanel-13-x-120-3-6-m/4100/9035896/
https://www.byggmax.se/faspanel-p08...cbfjzDjC8rtht3jtCp6nzxoCKEYQAvD_BwE#884=33268
Så tycker jag att snedtaket kommer att se snyggare ut också
Tack för kommentaren! Tanken har slagit mig, så det är intressant att höra folk som gjort så/argument för varför. Lite extra jobb, men kanske man kan spara lite på målning också.KnockOnWood skrev:
Osäker om det blir snyggare Får försöka hitta lite exempelbilder.
Egentligen ska man ju ha golv och takpanel i takets riktning. Men samtidigt så vill man ha det mot ljuset. Så i ditt fall hade jag nog ändå lagt det tvärs nocken..
Att man la det längs med handlade ju traditionellt om att man la golvet på reglarna som ju var tvärs nockriktningen med vanliga takstolar.
Att man la det längs med handlade ju traditionellt om att man la golvet på reglarna som ju var tvärs nockriktningen med vanliga takstolar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Avancerad situation hus arv utköp orättvis hantering emot bror?
Juridik -
Är det något hållfasthetsproblem att ha bottenbjälklaget, 45x220, tvärs emot takstolarnas riktning?
Fritidshus -
"inget tvärsnitt klarar vald belastning" Byta limträ emot Tacknockbalk i fackverk (stål) hjälp!
Byggmaterial & Byggteknik