När vi skulle ta bort plastmattan i ett av rummen i gäststugan till vårt torp så såg vi att istället för ett fint trä golv att det var masonitskivor med en liten vattenskada. Något geni hade lagt fuktspärr sen masonit sen plastmatta på det och inrett ett duschrum. Vi fick som ni säkert förstår riva bort masoniten samt isolering och pappskivorna under för att tillslut komma ner till det gamla orginalgolvplankorna.
Men när vi kommer ner till pappskivorna så upptäcker vi att de är fyllda med mögel. Dock inte på det stället som vattenskadan var utan på olika ställen spritt över golvet så jag gissar att det snarare uppstått av fukt som kommit underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan se missfärgningar i det gamla trät där den mögliga pappen har legat men vad jag kan se så verkar det vara ganska ytligt och jag ser inga större infektioner i trät samt att det är hårt och stabilt att stå på.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min fråga är egentligen, räcker det att behandla trät med mögelmedel eller behöver jag byta ut även de plankor som blivit missfärgade?
Sen funderar jag även på vad man bör använda under isoleringen istället för papp så att det inte börjar mögla igen när jag ska bygga det nya golvet?