3 986 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Distans till vägg ekparkett
Hej
Ska till att lägga parkettgolv och undrar över hur mycket distans jag ska ha mellan vägg och golv
Jag vet att det finns massor med info om hur stor glipa man ska ha mellan vägg och golv, men allt är ju lite ”det beror på”.
Här är mina förutsättningar:
Vår och det är första varma dagen
Golvet kommer vara 7m tvärs med fibrerna och 9 m längs med fibrerna.
Golvet har förvarats inomhus i över 1 år och vi har bra ventilation
Golvvärme
Hur mycket glipa bör jag ha?
Ska till att lägga parkettgolv och undrar över hur mycket distans jag ska ha mellan vägg och golv
Jag vet att det finns massor med info om hur stor glipa man ska ha mellan vägg och golv, men allt är ju lite ”det beror på”.
Här är mina förutsättningar:
Vår och det är första varma dagen
Golvet kommer vara 7m tvärs med fibrerna och 9 m längs med fibrerna.
Golvet har förvarats inomhus i över 1 år och vi har bra ventilation
Golvvärme
Hur mycket glipa bör jag ha?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Jag har för mig att tillverkaren av vårt golv skrev 1,5 mm per meter tvärs brädorna (dock minst 10 mm), i det här fallet då 1,5 x 7 = 10,5 mm. Golvet bör ju ha låg fukthalt nu och expandera fram till i september eller när uppvärmningssäsongen börjar.
Ok, tack.BirgitS skrev:
Jag har läst mig till vad tillverkaren rekommenderar, men jag vill inte hamna i situationen att det krymper så mycket att vi får glipor mellan golv och listerna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Så här års är nog den risken mycket liten utan det är väl mer om man lägger ett relativt fuktigt golv i augusti eller september.N noone70 skrev:
Jag valde att göra så här.
Kör med 2-3 mm distans men jag har kapat bort ca 15mm av gipsskivorna nere vid golvet med multimastern. På så sätt kan golvet(om det sväller mer än beräknat mycket mer utrymme att svälla, nu har jag ca 10-12mm marginal för krympning och 15mm för svällning.
Kör med 2-3 mm distans men jag har kapat bort ca 15mm av gipsskivorna nere vid golvet med multimastern. På så sätt kan golvet(om det sväller mer än beräknat mycket mer utrymme att svälla, nu har jag ca 10-12mm marginal för krympning och 15mm för svällning.
Klicka här för att svara