Byggahus.se

Ajajaj...skada i nytt parkettgolv

1. M
    Medlem · Örebro · 164 inlägg

martyyyyy

Medlem
    Så stod jag och skruvade sista lådan till nya köket när jag slant med ihopsättningen och en stor metalldel for ner på golvet (förbi mattan jag lagt ut som skydd) och drog upp ett stort jack/reva i nya parkettgolvet...

HUR lagar man en sådan skada? Går det ens? Kan man göra det själv eller måste ett proffs göra detta?

Suck...

2. T
    Medlem · 2 230 inlägg

tergo

Medlem
    brädan får nog bytas har du ingen oturs-allriskförsäkring?

3. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 649 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Testa med lite trälim och en tyngd på.

• Laddar…
  4. M
    Medlem · 1 466 inlägg
    Svårt att relatera till hur stor skadan är utifrån bilderna. Det finns reperationskit att köpa där man komponerar ihop färg/mönster med olikfärgade och ett smältjärn för att sedan smälta ner i skadan, ungefär som man lägger paraffin på skidor. Jag hade provet detta som steg 1.

Edit. Men innan det hade jag testat @Jonatan79 förslag :)

5. T
    Medlem · 2 230 inlägg

tergo

Medlem
  6. M

martyyyyy

Medlem
    Tack för svar!

Om jag ska prova att lägga lim med tyngd på är problemet att det inte går att trycka ner träet i nivå med golvet...kanske får skära loss någon bit för att kunna göra detta och sedan gå på med rep.kit?

• Laddar…
  7. O
    Medlem · 362 inlägg

OMathson

Medlem
    Jag skulle nog försöka hitta någon tyngd som passar, tejpa kanterna, förbereda med någon plast som inte limmet fäster på. Försöka få i så mycket vanligt vitlim/trälim som möjligt, ha en fuktig trasa och torka bort överskottet. Knacka lite på det skadade när det är blött av limmet. Se till att det är "för mycket" lim. Lägg plasten på, sen tyngden, vänta ett dygn. Kolla hur det blev, skrapa/hyvla bort det som är för högt mha mattknivsblad. Kanske finputsa med fint våtslip papper 400. På med lite golvlack.

8. M

martyyyyy

Medlem
    Såhär blev det efter limning. Försökte torka bort så mycket lim som möjlogt efter jag satt tryck, men som ni ser så är det en hel del rester och skrovlig yta nu. Har även en ganska tydlig kant som sticker upp.

Kan jag slipa/hyvla ner detta på ett bra sätt?

9. Bronken
    Husägare · Sthlm · 239 inlägg

Bronken

Husägare
    bilden?

10. M

martyyyyy

Medlem
    Ah, missade den...men här kommer en ny efter att jag skrapat bort lite, samt slipat ner kanterna med fint slippapper. Nu känns det knappt när man går över den, men i rätt ljus så syns den ganska bra.. ska fylla i lite med rep.kit och lägga på nytt lack.

Har fortfarande en del "utspädda" limrester runt om som ni kan se, samt att ytan blev ljusare av slipningen. Försökte gnugga bort med lite aceton, men det ligger kvar ..

11. Bronken
    Husägare · Sthlm · 239 inlägg

Bronken

Husägare
    Som lekman i kubik tycker jag du lyckats bra hittills.
    Och kul att dina kettelbells kom till nytta för första gången :)

12. M

martyyyyy

Medlem
    Haha, eller hur :)

Men tar gärna förslag på hur jag går tillväga härnäst. Dvs få bort det utspädda limresterna samt den vita ytan efter slipningen

13. O
    Medlem · 362 inlägg

OMathson

Medlem
    Hyvla med mattknivsblad, kanske bryta av det till lämplig bredd först. Tejpa bladet då det går att hålla i.

14. M

martyyyyy

Medlem
    Pratade med golvläggare som skulle komma förbi nästa vecka med ett rep.kit och kolla på det. Nog lika bra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.