7 811 läst ·
28 svar
8k läst
28 svar
Nyslipad furugolv blev vågigt
Skånska för kvistar. De skyllde på det hela tiden trots att den äldre erfarne sliparen som enligt uppgift har slipat hundratals golv 'bara sett en gång ett golv bli sådär'.KnockOnWood skrev:
Vad är "knottar"?
Jag skulle hyrt en golvslip en timme och fixat en liten del av golvet.
Därefter tagit dit firmans chef, pekat och sagt att "så här skall det se ut!".
Har själv slipat gamla furugolv med bra resultat,
men också sett hur "proffs" gör ett dåligt arbete med slipning och lackning.
Tror faktiskt inte att det är de vassaste slippappren i lådan som åker runt och slipar golv, tyvärr.
Jag ska vänta på deras svar och bedöma men från deras första reaktion när jag anmärkte felet med foto (först hade jag anmärkt det till sliparen för man såg det jättetydligt från början) som lät 'vi ska slipa om och lösa problemet' till att de nu vill debitera mig för ännu en slipning, om än till rabbaterat pris, så har inte mitt förtroende för de direkt ökat. Det kändes som en massa bs med bortförklaringar och undanflykter. Därför vet jag inte om det hade hjälpt att slipa korrekt och visa upp det för de. De vill ha betalt på nytt.
Så kan det bli när man anlitar den fina firman med de höga priserna.
Det är alldeles riktigt att kvistar kan vara så hårda att de lyfter valsen och ger en våg i hela slippapperets bredd.
Lite kan man komma runt med att vinkla upp lite mot fiberriktningen i flera olika riktningar.
På ert golv ser det konstigt ut för vågorna har så lång utsträckning
Jag skulle lägga på ett lager golvlack med lägre glans. Sedan när rummet är möblerat så syns det inte så mycket.
Lite kan man komma runt med att vinkla upp lite mot fiberriktningen i flera olika riktningar.
På ert golv ser det konstigt ut för vågorna har så lång utsträckning
Jag skulle lägga på ett lager golvlack med lägre glans. Sedan när rummet är möblerat så syns det inte så mycket.
Tack MagHam.
Kan då kvistar som är slumpmässigt spridda ge ett så perfekt mönster som en tvättbräda på kanske 20 toppar + 20 dalar som sträcker sig typ 1 meter vinkelrät mot brädorna? Detta är det området man ser i motljus, det finns på andra ställen också.
Rummet är möblerat nu och det syns lika bra. Det är det första man ser när man kommer in.
Kan då kvistar som är slumpmässigt spridda ge ett så perfekt mönster som en tvättbräda på kanske 20 toppar + 20 dalar som sträcker sig typ 1 meter vinkelrät mot brädorna? Detta är det området man ser i motljus, det finns på andra ställen också.
Rummet är möblerat nu och det syns lika bra. Det är det första man ser när man kommer in.
Tack.M MagHam skrev:
Det finns ordentligt med gods kvar i brädorna ca 4cm. Men oavsett vad har firman sagt att de inte kan garantera att det blir bra. Samt att jag måste betala för slipning nr 2.
En fråga för min egen förståelse: är de perfekt vinkelräta 1m långa 'toppar' och 'dalar' ett bevis på att man inte har slipat diagonalt mot brädorna, inte sista slipningen i alla fall?
Så det är i tidigare skeden man 'vinklar upp lite mot fiberriktningen i flera olika riktningar för att komma runt' problemet men avslutar alltid i träets riktning?M MagHam skrev:
Det ser ut som att det där är ett råspont undergolv.. det läggs inte som ett massivt trägolv och brukar kunna ligga ojämnt om det är gammalt. Hur som helst så borde golvsliparen kunna sett och påtalat det direkt. Hur gick det sen? Fick du det omslipat?
Hej, det blev inte omslipad, de tog in en massa 'experter' och trots att det är stadens största firma (just av den anledning valde jag de) det enda de gjorde var att komma med bortförklaringar och undanflykter och bl a erbjöd de sig att omslipa TILL FULLT PRIS som jag skulle betala, såklart. Jag kräktes lite i munnen över deras modus-operandi, att de kunde vara så oseriösa. Grovt kan man säga utan att ta i. Alternativet var rabatt vilket jag valde. Nu har vi använt golvet i 2 år och tänker inte längre på det.
Tänker ändå att jag kommenterar denna tråd nu några år senare.
Jag hyvlar alltid ned alla kvistar efter typ halva slipningen, då får jag inga problem med dem under slutfinnishen. Annars kan man ta kantslipen och slipa till dem lite extra men det tar sämre...
Annars uppfattar jag det nog som att de alltid gör vågor eller stör på ett eller annat sätt. Gamla undergolv/grangolv är såklart ett av de svåraste att få till, Så borde nog den rutinerade golvsliparen också uppfatta det hela tycker jag.
Jag hyvlar alltid ned alla kvistar efter typ halva slipningen, då får jag inga problem med dem under slutfinnishen. Annars kan man ta kantslipen och slipa till dem lite extra men det tar sämre...
Annars uppfattar jag det nog som att de alltid gör vågor eller stör på ett eller annat sätt. Gamla undergolv/grangolv är såklart ett av de svåraste att få till, Så borde nog den rutinerade golvsliparen också uppfatta det hela tycker jag.
Klicka här för att svara