Hej,

Jag är superny här, både på forumet och vad gäller renoveringar. Vi är ett par som ska flytta till ett hus som har klinkers med golvvärme över stora ytor på bottenvåningen. Golvvärmen är vattenburen på ena klinkersgolvet och eldriven på det andra. Huset är på en betongplatta med isolering från 80-talet.

1) Finns det några risker med att bara lägga parkettgolvet rakt på klinker med golvvärme (och spelar det någon roll om den är vattenburen eller eldriven)?
2) Finns det någon ökad risk med eventuella fuktproblem (Jag kan inte ett jota om detta mer än att jag förstått det som att man vill att betongen ska kunna andas)?
3) Vem vänder man sig till vid den här typen av frågor normalt sett? E.g. om man skulle göra något större, har någon en rekommendation på någon fackman / företag / tjänst som erbjuder professionell konsultation kring hemmabyggarprojekt?

Jag hittade den här starkt relaterade tråden, men vill veta lite mer specifikt om eventuella risker eller saker man bör tänka på. https://www.byggahus.se/forum/threads/traegolv-pa-klinker-med-golvvaerme.285961/

Supertacksam för svar! :)

BirgitS
Välkommen till forumet!

Tycker det mesta står i tråden du länkade till men:
1. Klinkern med fogar kan vara för ojämn så att det blir svajigt eller att parkettgolvets fogar går isär. Man får trögare uppvärmning med fler lager ovanpå golvvärmen, dvs. när det plötsligt blir kallare ute och golvvärmen höjer sin temperatur så tar det längre tid innan det märks på rumstemperaturen, samt tvärtom förstås.
3. En del frågor kan ju kundtjänst på välrenommerade golvtillverkare svara på.

• Gilla
Lystrale
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Tycker det mesta står i tråden du länkade till men:
1. Klinkern med fogar kan vara för ojämn så att det blir svajigt eller att parkettgolvets fogar går isär. Man får trögare uppvärmning med fler lager ovanpå golvvärmen, dvs. när det plötsligt blir kallare ute och golvvärmen höjer sin temperatur så tar det längre tid innan det märks på rumstemperaturen, samt tvärtom förstås.
3. En del frågor kan ju kundtjänst på välrenommerade golvtillverkare svara på.
Tack för svaren!

BirgitS
L Lystrale skrev:
Tack för svaren!
Ingen orsak :)
Har du kommit fram till något beslut om hur du ska göra med parkett?

Vi velar väl lite fortfarande om vi ska behålla den klinkers som är lagd eller lägga nytt golv direkt, vi tänkte se igen hur det känns lite när vi väl får tillträde. Sen har vi kikat lite på laminat nu också och funderat på lite för och nackdelar. Det lutar klart åt parkett eller lamninat iallafall.

Så nu ska vi läsa på lite mer och se så vi får rätt vilka typer av mellanlager man behöver. Det är lite klurigt att förstå vad som applicerar i vårt fall. När man läser om det som passar till golvvärme - antar jag egentligen handlar om scenariot då parkett läggs direkt på golvvärmen. Tex: https://www.byggmax.se/underlagsfoam-barlinek-p13008 antar jag *inte* nödvändigtvis är för oss.. Och rekommendationerna kring plasten i förra tråden var inte glasklara för mig, tyckte det var lite olika bud :)

Redigerat:
BirgitS
Flytta in och känn efter hur det känns för när man väl är på plats visar det sig kanske att det är något annat man stör sig på mer och vill lägga pengar och tid på det först. Tänk på att höja golvet innebär att det kan bli problem med dörrarna och dörrkarmar etc. måste ju åtgärdas.

Som jag har förstått det ska alltid plast användas mellan golvvärme och parkettgolv, oavsett om det är klinker emellan eller inte. Men det är ju alltid golvtillverkarens instruktioner som gäller och förstår man inte så frågar man deras kundtjänst.

• Gilla
Lystrale
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.