Jag gick lös med nya kap och gersågen. Det tog inte många minuter och såga upp allt. :-)

Tja, skyll dig skälv, några minuters nöje sedan får du häcka på brägårn och köpa nytt mjukt fuktigt virke.

Protte

Jo jag vet. Gjort är gjort. Hade tänkt hyvla ner reglarna till samma nivå egentligen men ångrade mig efter att jag kom fram till hur stor skillnad det var på reglarna.

Man kan ju inte alltid tänka på allt. Lär säkert göra fler missar under renoveringen men det e sånt man lär sig av. :-)

hähä, har lärt mig samma läxa, gammalt virke kan vara andvändbart, man ska ju dels bära ut det gamla o bära in nytt. har man gammalt användbart slipper man mycket lidanande.

Ola78
sankaboy skrev:
95mm känndes lite lite först men sen kom jag på att man har ju en på varje sida om regeln och skruvar i båda. Då lär inte det hända något i fösta taget med regeln. Prismässigt så är det ingen större skillnad mellan 21x120 och 45x95 i alla fall.

Ola78: Kortla du mellan dina reglar oxå för att få kortare avstånd mellan reglarna på något ställe? Har cc60 nu men kommer köra denna metod i badrummet också och funderar på att kortla mellan de "nya" reglarna. Antar Borde räcka med ett vinkelbeslag mot varje regel eller behöver man sätta på båda sidorna som en balksko?

Finns det balkskor för 45x95 reglar?
Jag kortlade mellan reglarna då avståndet varierade från drygt 700 till 1000mm. Själv använde jag balkskor, mest på grund av att svärfar hade ett gäng gamla balkskor liggande. Kanske lite överkurs men bra blev det i alla fall:)

Byggmax har balkskor för 95 virke för 8:-/st http://byggmax.com/se-sv/Prod/PID-235097.aspx

Dessa är ju 45x97mm. Då blir det väll balkskon golvet vilar på eller la du under massonit eller liknande i balkskon för att få upp regeln?

• Gilla
eolsson82
  • Laddar…
man skruvar ju balkskon i sidorna in i regeln som ligger däri. jag höjde upp den i balkskon. Så gjorde jag för o lösa problemet. den skruvas ju med många skruvar så det borde inte bli ngt problem.

Jag tror jag kommer lägga lite masonit så den få vila på balkskon och sedan skruva på.

Ola78
Balkskorna jag hade var 45*96 men det är utvändigt mått så räknar man bort materialtjockleken så var de 94 mm invändigt. Nu var det lite tajt ändå då mitt virke torkat ganska bra och vissa reglar bara höll 92mm så jag fick lägga masonitbitar också.

S sankaboy skrev:
Har ett 2meters men det e inte helt lätt att få fram lägsta punkten med det.
klarar du inte av att mäta fram lägsta punkten ska du nog be en snickare om hjälp annars är risken stor att du gör golven värre än tidigare. det tar tid men är ju igen raketforskning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.