Byggahus.se

Den uppriktiga tråden om skurgolv

1. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    Låt mig börja med att säga att jag är byggnadsteknisk pragmatiker och ingen fanatiker åt något håll, jag kör helt enkelt på vad jag tror blir bäst, och enligt mina övertygelser är detta enligt den ungefärliga devisen "Nya hus, nya metoder, gamla hus, gamla metoder".

Alltså ställer jag frågan här istället för i byggnadsvårdsavdelningen, eftersom min uppfattning är att det där borta finns lite väl många övertygade idealister som ser ett större egenvärde i gamla metoder än vad jag gör. Även när man läser på erkända resurser som Gysinges hemsida så får man räkna med att de har en viss... partiskhet.

Just i mitt fall (gammalt hus) ska jag inom kort lägga ett rejält, massivt grangolv, helt obehandlat, och överväger starkt att köra på traditionellt skurgolv med linoljesåpa.

Nu till frågan: ni som har och/eller anlagt skurgolv, dvs bara ren (linolje)såpa på rent trä, vad är era erfarenheter? Mängd arbete i underhåll? Tid innan det fick skurgolvsutseendet? Lovprisa och klaga, jag vill höra allt!

2. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Jag byggde nytt för 15 år sedan. Övervåningen har 22 (?)mm grangolv och såpas endast. Även trappan upp är i gran. Det är mycket lättskött - visserligen blir det lite större glipor periodvis men det lever jag gott med (gäller iofs även i gamla hus). Detta innebär ju också att jag inte har golvvärme i övervåningen men trägolvet är ändå mjukt och varmt att tassa på barfota.

Svabbar med linoljesåpa 2-3 ggr året annars bara med vatten. Trappan tvättar jag oftare eftersom jag har tung hund med klor som repar trappstegen. Gran är mjukt men reparerar sig självt om man är lite flödigare med vattnet där märken uppstår.

"Skurgolvsutseende"? Vid bygget blektes golvet en gång. Därefter är det ljust och fint men ytskiktet blir hårdare under åren.

Det förvånar mig att granen inte används så ofta idag. Däremot är det en fördel om man köper absolut högsta kvalitet på plankorna.

Bottenvåningens tak är för övrigt också i obehandlad gran. Gulnar inte och har en vacker naturlig sidenmatt yta.

3. yonna
    Medlem · Nivå 15
    Fortsättning: jag hade tidigare ett hus från 1925. Där fanns grangolv som undergolv dvs av sämre kvalitet vilket innebar att det i princip inte gick att slipa ner till skurgolv. En tidigare ägare hade lagt parkett i hela huset. Det är självklart att TS ska lägga in riktig gran i sitt gamla hus;)

4. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Renoverar sen lång tid ett äldre hus. Är inte ”byggnadsvårdspurist” var som du lite skeptisk till skurgolv.
    Vi har sedan drygt tio år massivt skurgolv av furu i köket. I stort sett bara positiva erfarenheter. Har stått emot fläckar bra, eventuella tryckmärken försvinner nästan helt då golvet blöts i samband med skurning. Tycker också det är väldigt snyggt, särskilt när det är nyskurat. Skuras en till två ggr per år, däremellan dammsugning och partiell våttorkning vit behov.
    Fick skurgolvsutseende relativt snabbt. När jag/vi tyckt att det mörknat väl mycket har vi blandat släckt kalk i skurvattnet. Har prövat olika sorters såpa, tycker att dansk brunsåpa är mest lättarbetad, rengör effektivt och snabbt i kombination med skurlevang.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    E5392091-8BC0-4D42-90FD-595DA34E88F7.jpeg

• Laddar…
  5. O
    Medlem Nivå 2
    Jag har slipat av många gamla golv och har alltid valt att olja. Men det som gör mest för att skapa en känsla av gamla skurgolv är att man lutar av golvet, nytt eller nyslipat. Då för man fram den där gråa känslan tycker jag. Jag har alltid tagit vanlig kaustiksoda (Natriumhydroxid) som blir betydligt billigare än att köpa. Blandning, jag har gått på känsla, (se tråd)
    Sen tar det några år innan golvet har blivit jämt slitet, eller infärgat av allt skit/damm som dras in över tid.
    Om du inte lutar av, kommer golvet bli åt det gula hållet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/blanda-eget-golvlut-hur-mycket-natriumhydroxid.202955/

6. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    @hscn ah intressant, även i köket alltså! Även jag kommer ha det i hela bottenvåningen, inklusive köket. Min fru vill ha enbart grangolv även där, men jag tänker att det blir dumt just vid spis och diskho där det skvätter både vatten och lite flott. Ser att du lagt två rader kakel (snyggt kök, förresten!). Om jag får igenom min kakel/klinkeridé kommer jag göra som ni gjort, med avslutande bräda på tvärs sådär.

Hur har ni gjort för att det inte ska bli en kant just vid kaklet? Är det bärande golv eller finns det ett undergolv under det där brädgolvet?

Redigering: och har du något tips för att få det sådär dikt an och rakt där de längsgående brädorna möter de tvärgående? Tråkigt med en glipa där tänker jag mig. Hm, jag har ju fått en fräs i present, ska man vara så jävlig att man lägger tvärgående brädan med noten utåt och fräser fjädrar i de brädor som ska in där... hm...

7. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    Även grangolv? Trodde det främst gällde furugolv?

8. O
    Medlem Nivå 2
    Får backa på det, är lite osäker på grangolvet, och hur det blev. Det var många år sedan. Skall du lägga in ett nytt golv kan du test på någon liten bit med lut, men också med såpa, olja vax etc i olika kombinationer, så ser du hur resultatet blir till en början. Är det ett nyslipat golv kan man testa där det inte kommer synas senare.

• Laddar…
  9. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Finns undergolv av betong, golvet skruvat i läkt av sibirisk lärk (fick för mig att det skulle vara mer fuktsäkert, vet inte om det stämmer) med underlag av syllpapp.
    Golvet är kilsågat, varannan planka med två notsidor varannan med två fjäder. Enklast att fräsa not på kortsidorna mot frisen då kan du matcha även med lös fjäder av masonit om frisen har not. Samma med skarven i frisens vinklar, fräst not på båda och lös fjäder. För att få allt tight rekommenderas en bra sänksåg med skena och noggrann mätning.
    För att få klinkers i samma höjd gjöt jag först underlag och satte klinkers efter att jag satt läkten. Var först osäker på om jag skulle behöva sätta kantlist av mässing, finns äldre typ med präglat rutmönster. Det har fungerat bra utan.

Redigerat 1 aug 14:51
    • Laddar…
  10. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    Ah, super, tack!
    Och ja, lärk är allmänt mer fuktbeständigt, har ganska speciella egenskaper faktiskt, bl.a tycker djur som annars gnager på trä ibland (t.ex hästar) att lärk smakar pyton, så min pappa (bonde) byggde några grindar i lärk en gång i tiden minns jag. De stod sig många år ute i det fria trots att de var helt obehandlade. I ditt fall är det dock nästan lite overkill, så länge det inte är extremt fukttryck nerifrån ska det räcka gott och väl med syllpapp.

Redigerat 1 aug 21:01
    • Laddar…
  11. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Jo det var nog overkill med lärk, men en lokal byggmarknad hade kommit över ett parti trall som såldes till bra pris och passade bra till läkt. Tydligen hade man i alla fall fog för lovprisningen av fuktegenskaper.

12. S
    Medlem · Nivå 7
    Har lagt skurgolv i min matsal i tillbyggnad till 130 år gammalt hus. Gjuten platta med golvvärme, plywood och 22mm furugolv. Har skurat kanske 3 ggr på ett år (och 4-5ggr när det precis lades) . Efter skurning känns det som nytt! Igår kom första riktiga fläcken, blåbärspaj, får se om det går bort med såpa eller om jag får slipa lite. Färgmässigt matchar det bra med golven i ungarnas sovrum (ligger bredvid) som jag kört pigmenterad hårdvaxolja i. Men ytan på skurgolvet är skönare.

13. hscn
    Renoverare · Nivå 12
    Har med framgång använt citronsyra mot blåbärsfläckar på vårt golv.

14. S
    Medlem · Nivå 7
    Tack för tipset! Kanske kan funka med oxalsyra också, ska testa!

15. torparavgrund
    Medlem Nivå 4
    Hur gjorde du, blandade ut lite syra i vatten och lade på fläcken? Blötte fläcken först?