Byggahus.se

Tegelgolv

1. T
    Medlem · 10 inlägg

tusv

Medlem
    Vi skall bygga ett Sävsjöhus med putsadfasad. I köksdelen  har vi tänkt lägga "vanlig " tegel som vi plockar ifrån ett gammalt brygghus. Vi skall ha vattenburen golvvärme i plattan.
    Någon med erfarenheter? Skall man klyva teglet för att minska tiden då det värms upp?

2. S
    Medlem · 940 inlägg

Re: Tegelgolv

Jag har tittat en hel del på tegel på golv, eller golvtegel som det heter. Sök på forumet så hittar du tråden! Det finns såvitt jag vet ett svenskt tegelbruk som gör det (Bältarbo Förvaltning i Hedemora). Deras golvtegel ser ut som riktigt gammalt tegel, det är inte så tjockt som en vanlig tegelsten. Du kan inte använda vanligt tegel till golvet, varken nytt eller gammalt. Det är för "sprött", säger tegelproffsen. Ett riktigt golvtegel är specialgjort för just golv.

3. P
    Medlem · 35 inlägg

ParO

Medlem

Bältarbo bruk suger riktigt ordentligt, försökte köpa tegel där i sommras men det var omöjligt. "Vi bränner just nu, ska sen svalna i en vecka", "Vi ska börja bränna i slutet på veckan", "Snart ska vi börja bränna". Bortförklaringar och lögner rätt i fejan gör mig riktigt förbannad. Gubbarna på "golvet" tittade frågande på mig när jag sa att chefen lovat mig leverans "Ehh, vi har ingen olja för att starta ugnen". Så mitt råd, glöm Bältarbo bruk  >:(

4. Linska
    Medlem · 1 217 inlägg

Linska

Medlem
  5. S
    Medlem · 940 inlägg

När jag kollade golvtegel från Bältarbo var det bara att gå in till vilken återförsäljare som helst och köpa det. Hade ingen egen kontakt med Bältarbo med andra ord.

Qvesarums tegel är spanskt eller nåt, och saknar all ankytning till svensk byggnads- och tegeltradition. När jag sökte golvtegel ville jag ha ett som ser ut som svenskt tegel, inte som nån haciendaterakotta.

6. A
    Medlem · 260 inlägg

Alsti18

Medlem

På ett tidigare jobb hade vi tegel på golvet...inte kul att städa. I synnerhet de breda, rustika fogarna (måste ju vara riktigt bruk och inte vanlig fog) var hopplösa. Tegel är ju ett sugande material så det bör man tänka på då det gäller kök.

7. N
    Medlem · 1 420 inlägg

Niq

Medlem

Såg att bauhaus har något som ser ut som golvtegel. Vet ej om det är äkta.
    Men på bauhaus så är det troligen klinker som har tegelutsende.

8. S
    Medlem · 940 inlägg

Framförallt skall man tänka på att ett tegelgolv måste oljas med klinkersolja eller dyl. Annars är det väldigt känsligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.