3 428 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Ojämna spånskivor
Sida 1 av 2
Hej,
Vi lade häromdagen 12mm golvspån på Platon här hemma, och allt verkar ha gått bra, men idag när vi gick omkring på golvet så märkte vi att vissa spånskivor har blivit ojämna, och att det ”pumpas” ut luft där man går. Vi har tänkt att lägga parkett på detta sedan, och nu oroar vi oss över ojämnheten, och ljudet som kommer från luften som trycks ut.
Vad kan ha gått snett här? Kommer det jämna ut sig med tiden? Finns det något sätt att byta ut de skivor som är ojämna? Finns det någon annan lösning som inte kräver att man byter ut alla spånskivor?
Spånskivorna ligger flytande på Platon och är enbart limmade i spåren.
Vi lade häromdagen 12mm golvspån på Platon här hemma, och allt verkar ha gått bra, men idag när vi gick omkring på golvet så märkte vi att vissa spånskivor har blivit ojämna, och att det ”pumpas” ut luft där man går. Vi har tänkt att lägga parkett på detta sedan, och nu oroar vi oss över ojämnheten, och ljudet som kommer från luften som trycks ut.
Vad kan ha gått snett här? Kommer det jämna ut sig med tiden? Finns det något sätt att byta ut de skivor som är ojämna? Finns det någon annan lösning som inte kräver att man byter ut alla spånskivor?
Spånskivorna ligger flytande på Platon och är enbart limmade i spåren.
Redigerat:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
De är 12mm för att vi inte kan bygga på höjden så mycket.KnockOnWood skrev:
Det är nyslipad betongplatta. Den ska vara hyfsat jämn. Vi har bilat och gjutit igen på ett ställe i köket. Där är de mest ojämnt, och där pyser det ingenting.
Det ser ut som att de har blivit en ”buckla” på de skivorna som är ojämna. Som om de har svällt, och inte längre får plats, typ.
Ska testa med vattenpass imorn tänkte jag.Handyman 1 skrev:
Vem har sagt att limmet inte har torkat? Vad pratar du om? Det pyser på delar som lades för 2 dar sen, och delar som lades igår, över 24h sen. Vad fick dig att tro något annat?Bergendorff skrev:
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 112 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 112 inlägg
Sorry, jag missförstod.L lillespillevinken skrev:
Edit: Eller blandade ihop trådar, jag vettefan. Obegripligt när jag nu läser tråden igen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Takhöjden är vad takhöjden är. Det finns ingen poäng att diskutera detta.KnockOnWood skrev:
Vi har passat nu och det är jämnt överallt. Grannen kom in och kollade, och han trodde de va stegdämpen (foam) som gav ifrån sig ljudet, och inte spånskivorna.Handyman 1 skrev: