Hej!
Har nyligen flyttat in i en bostadsrätt som är renoverad. Men tänkte lägga klinker i hallen så tänkte undersöka varför parkettgolvet sviktar ganska mycket på sina ställen när jag ändå höll på.

Golvet är lagt på linoleum(?) och underlagsfoam, betong under. Parkettgolv lyft från underlaget av skum med synligt linoleum och betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sviktar lite överallt men det är mest i hallen jag bryr mig då möblerna rör sig när man går förbi. Dom har försökt kompensera detta med att lägga kartong under. Funkade säkert en stund.
Parkettgolv upplyft för att visa underliggande linoleummatta, underlagsfoam och bit kartong.
Skapa konto

Vad är det enklaste sättet att få bort sviktandet? Trycka under nått golvunderlägg? Byta ut foamen mot lumpapp? Var inte jätte sugen på att flytspackla alltihop.

Såg också att det var ett svartlim under mattan. Vilket jag hört kan innehålla asbest men huset är byggt -84 och då var asbest redan förbjudet så det kan väl inte vara det? Hand avslöjar undanröjt golvområde med svart lim och underlagsfoam på ett underliggande betonggolv.
Skapa konto

Tack på förhand!

Redigerat:
lumppapp under går även att använda till att fylla upp mindre svackor i golvet

Düsseldorff
Ska du lägga klinker är det ju spån och flyt som gäller

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ska du lägga klinker är det ju spån och flyt som gäller
Jag ska inte lägga klinker i hela hallen, men när jag ändå tog upp golvet för de som ska bli klinker så tog jag även upp ett parti där det sviktar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.