Silver78 Silver78 skrev:
Drar plattan fukt? Då gjuter du inte utan att åtgärda grundproblemet. Vill du prompt ha en värmeslinga i golv så finns det ingen genväg än att bryta upp befintligt golv och göra en isolerad platta. Att lägga ovanpå befintlig platta innebär att du förlorar betydande takhöjd. Vi snackar om 40-50 cm förlorad takhöjd.
Om du kan tänka dig andra alternativ så är en luftluft att föredra. Jag har så i mitt garage på landet och det fungerar bra och är billig i drift.
Antar att man måste mäta fukten?

Du kan göra det om du vill. Dock är det ganska tacksamt att se om plattan drar fukt eller inte genom att kolla hur den ser ut när det varit blött ett tag eller efter det har regnat. Om det sker vid enstaka tillfällen är det inte ett problem. Däremot är det problem om tillfällena sker ofta. Fukt som ligger kvar sabbar alla möjligheter till att tex måla eller köra epoxi då det lossnar från betongen. Det finns även mätare för en billig peng att kontrollera med. Det viktiga är att man mäter över en viss tidsperiod och med skilda förutsättningar. Ett alternativ om plattan drar fukt och om takhöjden tillåter är att lägga en Platonmatta som du sen gjuter ett nytt golv på. Du torskar lite takhöjd men sparar in arbetsinsats. Dock återigen kommer trots allt inte vara en lösning för golvvärme. Men du kan lägga klinkers på utan problem.

Silver78 Silver78 skrev:
Du kan göra det om du vill. Dock är det ganska tacksamt att se om plattan drar fukt eller inte genom att kolla hur den ser ut när det varit blött ett tag eller efter det har regnat. Om det sker vid enstaka tillfällen är det inte ett problem. Däremot är det problem om tillfällena sker ofta. Fukt som ligger kvar sabbar alla möjligheter till att tex måla eller köra epoxi då det lossnar från betongen. Det finns även mätare för en billig peng att kontrollera med. Det viktiga är att man mäter över en viss tidsperiod och med skilda förutsättningar. Ett alternativ om plattan drar fukt och om takhöjden tillåter är att lägga en Platonmatta som du sen gjuter ett nytt golv på. Du torskar lite takhöjd men sparar in arbetsinsats. Dock återigen kommer trots allt inte vara en lösning för golvvärme. Men du kan lägga klinkers på utan problem.
Jag uppskattar dina svar.
Ska jag anlita en fackman kanske?
Man kanske får en del tips från de.
Eller räcker det med en fuktmätare?

Du kan prova med en vanlig hygrometer som du placerar där fuktkvoten som i regel är högst, Dvs i hörn. Men om du ser blöta fläckar med blotta ögat så ser du om plattan drar fukt eller inte. Men det skadar inte att mäta. Egentligen krävs en mätare där man borrar ned 5 cm i betongen och mäter i en vecka. Helst vid en tidpunkt då det har regnat en del. På så vis kan man se om plattan drar mycket fukt och hur snabbt det går för fukten att jämna ut sig. Det är ju naturlagarna som gäller där högt RF-tal går mot lägre. Utjämningsprincipen. Det är därför man pratar om fukt som kryper uppåt i konstruktionen etc. Det är också det som gör att tex epoxin släpper från betongen etc.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.