Hej,

Jag håller på med totalrenovering av ett sovrum. Jag har rivit tapet och ska måla sedan. Jag har även tänkt att slipa det befintliga furugolvet. Min fråga handlar om vilken ordning jag borde renovera. Ska jag måla först och slipa golvet efteråt eller tvärtom. Jag tänker ifall slipdammet från golvslipningen sätter sig på nyrenoverade väggarna.

Tacksam för råd.

Bästa svaret

Jag tänkte att det är väl bäst att måla först, så slipper man vara rädd om golvet, men det var inte helt smärtfritt..

På väggarna satte jag renoveringstapet, och den målade matta ytan fastnade det verkligen damm på... Helt omöjligt att torka bort allt... Nu hade jag mycket färg kvar, så det gjorde inget, annars kanske jag provat med någon målartvätt kanske...

Dessutom slog jag i handtaget på maskinen i väggen flera gånger, och likaså den svarta plastkåpan över slipklossarna.... Fick måla över det med...

Hade jag gjort om det hade jag definitivt slipat först, täckt med tjock papp ed. och sen målat...

• Gilla
sweet_home
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tänkte att det är väl bäst att måla först, så slipper man vara rädd om golvet, men det var inte helt smärtfritt..

På väggarna satte jag renoveringstapet, och den målade matta ytan fastnade det verkligen damm på... Helt omöjligt att torka bort allt... Nu hade jag mycket färg kvar, så det gjorde inget, annars kanske jag provat med någon målartvätt kanske...

Dessutom slog jag i handtaget på maskinen i väggen flera gånger, och likaså den svarta plastkåpan över slipklossarna.... Fick måla över det med...

Hade jag gjort om det hade jag definitivt slipat först, täckt med tjock papp ed. och sen målat...
Stort TACK. Jag har tänkt använda renoveringstapet och måla så nu blir valet att börja med golvet.
(y):cool:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.