Ja det bör det bli.
Vänta lite med att slipa om alltihopa, den nya parketten kommer att ändra färg den också när den blir utsatt för sol. Det brukar gå ganska fort men nu blir det ju förvisso mörkare så du kanske få ha tålamod till sommaren.
Om du inte står ut, eller om det ff är stor skillnad nästa år kan du slipa om golvet, det blir säkert jättebra. Jag har slipat och lackat parkett själv och det har blivit fantastiskt fint. Men var ganska mycket jobb.