Om man lyckas fästa nivåskruvarna i betongen så kan jag inte se att man skulle behöva några vinklar. Reglarna kan man ju staga upp i varandra. När man sedan lägger plank eller golvspån på reglarna så hålls de ju på plats.

Om du inte fäster skruven i betongen. Eller i reglarna i ditt fall då, riskerar du inte att regeln lyfter en aning så det klonkar i golvet när man går på det?

När jag tänker efter på saken. Om man utgår från sådan där nivåskruv. Det är ju bara att ta fram svetsen och punkta på en större platta med bra fästmöjlighet i betongen. Det är väl bara att ställa sig och "massproducera" sådant innan man drar igång golvläggningen.

Det finns ju färdiga system för detta, typ Nivell, Subfloor m.fl. Kolla på det istället.

• Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Kolla första inlägget :-)

Problemet med system som nivelll med flera är väl egentligen inte priset. Det är snarare att det är så svårt att få tag på. Det finns helt enkelt inte att köpa någon stans.

H hackatall skrev:
Jag har inte läst hela tråden men om plattan inte innehåller golvvärme så skulle jag rekommendera hiltihylsor på c-c 600mm (gängade hylsor som slås ner i betongen) och M12 gängstänger med mutter och stor bricka.

Borra en massa hål i regeln som motsvarar gängstängernas placering och trä på dem, justera in och lås fast med en mutter på ovansidan (utan bricka) som försänkts ner i regeln innan den träddes dit.
Avsluta med att såga av gängstängerna (detta är den trista delen av momentet, men det går ofta att såga 1/3 och sen vicka av dem med nåt rör)
Det här tycker jag låter intressant. Jag har ganska begränsat med höjd (ca 9 cm från överkant betong till överkant golvspånskiva) och kommer att använda 45×45 reglar. Har även kikat på nivell och gihab men den här lösningen blir ju mycket billigare. Hur gjorde du med gängstängerna för att det ska vara så enkel hantering som möjligt med kapning? Har du möjligen någon bild

H Henkeman73 skrev:
Det här tycker jag låter intressant. Jag har ganska begränsat med höjd (ca 9 cm från överkant betong till överkant golvspånskiva) och kommer att använda 45×45 reglar. Har även kikat på nivell och gihab men den här lösningen blir ju mycket billigare. Hur gjorde du med gängstängerna för att det ska vara så enkel hantering som möjligt med kapning? Har du möjligen någon bild
Tyvärr ingen bild, det var några år sedan.
Men jag minns att stängerna var lätta att vicka av när man kapat av dem till hälften med tigersågen.

Kemankare kan vara ett bättre alternativ istället för hilthylsor kom jag på nu.

H hackatall skrev:
Tyvärr ingen bild, det var några år sedan.
Men jag minns att stängerna var lätta att vicka av när man kapat av dem till hälften med tigersågen.

Kemankare kan vara ett bättre alternativ istället för hilthylsor kom jag på nu.
Jag kikar på slaghylsor med invändig m12. bara att borra hål och knacka ner dem. Ska kolla kemankare också då, har ingen erfarenhet av såna. Använde du låsmutter eller vanlig mutter och satta du bricka även på ovansidan av regeln? Många frågor... ;)

12mm hål i plattan. Det blir en del åverkan. Det borde ju räcka med 6mm eller möjligtvis 8mm. Varför så grovt som 8mm?

H Henkeman73 skrev:
Jag kikar på slaghylsor med invändig m12. bara att borra hål och knacka ner dem. Ska kolla kemankare också då, har ingen erfarenhet av såna. Använde du låsmutter eller vanlig mutter och satta du bricka även på ovansidan av regeln? Många frågor... ;)
vanlig mutter, både på undersidan och översidan. Fördelen med kemankare är att gängstången inte kommer vrida sig.
Ingen bricka på översidan, men det är nog ingen nackdel.
M12 eller kanske M10 tunnare än det skulle inte jag ta då all vikt kommer ligga på gängan.

• Gilla
Henkeman73
  • Laddar…
H hackatall skrev:
vanlig mutter, både på undersidan och översidan. Fördelen med kemankare är att gängstången inte kommer vrida sig.
Ingen bricka på översidan, men det är nog ingen nackdel.
M12 eller kanske M10 tunnare än det skulle inte jag ta då all vikt kommer ligga på gängan.
Tackar! Alltid bra att få ställa lite extra frågor. Låter vettigt med gängstorleken

Hur tätt ska man köra gängstång om man ska använda 45x45?

Man borde kunna använda sig av nivell isolering och deras isoleringsbärare?

Har 90kvm ojämn oisolerad platta där jag ska bygga lägenhet...
Platonmatta på betongen, cellplast på platon, fogskum under reglarna (om inte cellplasten går dit) och i ev glipor, sen 22spångolv.

Eller vanlig isolering direkt på platonmattan?

Borde väl bli ett "varmt" golv?

nino nino skrev:
Hur tätt ska man köra gängstång om man ska använda 45x45?

Man borde kunna använda sig av nivell isolering och deras isoleringsbärare?

Har 90kvm ojämn oisolerad platta där jag ska bygga lägenhet...
Platonmatta på betongen, cellplast på platon, fogskum under reglarna (om inte cellplasten går dit) och i ev glipor, sen 22spångolv.

Eller vanlig isolering direkt på platonmattan?

Borde väl bli ett "varmt" golv?
Hur ojämnt är det?
Det går kanske att gjuta upp ojämnheterna med finbetong innan du lägger Platon och plast?
Då behöver du inga reglar, bara frigolit och limmade golvspånskivor.

H hackatall skrev:
Hur ojämnt är det?
Det går kanske att gjuta upp ojämnheterna med finbetong innan du lägger Platon och plast?
Då behöver du inga reglar, bara frigolit och limmade golvspånskivor.
I andra lägenheten så la jag eps cement och avjämnade med, sen flyt och cellplast och golvspån.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.