2 085 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
10 mm cellplast under trägolv på isolerad platta?
Jag har ett radhus där bygghandlingarna visar att betongplattan huset står på har ett 70 mm tjockt cellplastlager under sig. Nu håller jag på att lägga trägolv och för att undvika limning/skruvning i betong har jag i samförstånd med golvtillverkaren (Baseco) bestämt mig för en lösning där jag fäster golvplankorna i 15 mm reglar istället (cc 30). I och med att det uppstår en liten luftspalt mellan betongen och själva golvet tänkte jag då att man ändå kunde trycka in 10 mm cellplast där (hittade inte 15 mm).
Golvstrukturen blir alltså enligt följande:
- Åldersbeständig byggplast (avsedd för golv)
- Träreglar (15 mm tjocka, cc 30) + 10 mm cellplast emellan
- Lumppapp
- Trägolv
Min fråga rör mest cellplasten, kan den skapa problem?
Innan jag började fanns här ett laminatgolv lagt på avsedd underlagsmatta (men ingen fuktspärr) och under det ett limmat plastgolv (som nog funnits här sedan huset byggdes, dvs ca 40 år). Rev bort plastmattan och slipade bort limmet men såg inget oroväckande i fuktväg. Huset byggdes förövrigt 1981.
- Lumppapp
- Trägolv
Innan jag började fanns här ett laminatgolv lagt på avsedd underlagsmatta (men ingen fuktspärr) och under det ett limmat plastgolv (som nog funnits här sedan huset byggdes, dvs ca 40 år). Rev bort plastmattan och slipade bort limmet men såg inget oroväckande i fuktväg. Huset byggdes förövrigt 1981.
Inga problem allsL LukasK skrev:Jag har ett radhus där bygghandlingarna visar att betongplattan huset står på har ett 70 mm tjockt cellplastlager under sig. Nu håller jag på att lägga trägolv och för att undvika limning/skruvning i betong har jag i samförstånd med golvtillverkaren (Baseco) bestämt mig för en lösning där jag fäster golvplankorna i 15 mm reglar istället (cc 30). I och med att det uppstår en liten luftspalt mellan betongen och själva golvet tänkte jag då att man ändå kunde trycka in 10 mm cellplast där (hittade inte 15 mm).
- Lumppapp
- Trägolv
Klicka här för att svara