Hej,

Kan någon förklara skillnaden i resultat av att använda vit lut + ofärgad olja och ofärgad lut + vit olja? Jag vill inte ha ett vitlaserat utseende utan bara bleka golv, som liknar skurgolv.

Tack på förhand!

Emma

• Gilla
sulo1105
  • Laddar…
Skall du ha den looken skall du nog inte använda olja alls, utan lut och sedan vit golvsåpa från t.ex Faxe.
Men det kräver nog mer underhåll än ett oljat golv.

Jag körde på både vit lut och vit olja på mina grangolv, kan ta en bild sen

Jo såklart att du har rätt där, jag överväger faktiskt det. Vårt golv är gammalt men nyslipat och ganska gult faktiskt. Om vi såpskurar golvet med vit såpa, blir golvet ljust på direkten eller tar det några år? Sedan är det ett kök vi pratar om och olja känns som bättre skydd.

Om man inte lutar så vågar jag inte säga hur många ggr man måste skura med vitsåpa innan det blir ljust. När man såpbehandlar golvet är det dock mycket högre koncentration av såpa än vid vanlig städning.

Jag är väldigt nöjd med mitt oljade golv, lovade en bild men glömde bort det... Det är iaf väldigt enkelt att olja in golvet och få det snyggt. Hyr en boningsmaskin i så fall. Och städa det sedan med vitsåpa, absolut inte Ajax eller liknande. Då behåller det sitt utseende. I ett kök hade jag kört på det.

Tack! Om du kommer ihåg skicka gärna en bild.

emma

Lutat och vitoljat trägolv i ett vardagsrum, regelbundet underhållet med såpa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lutat och vitoljat trägolv med synliga ådringar, avtorkat med såpa enligt beskrivning i ett vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par bilder på mitt golv, lutat och vitoljat 2013 och sen avtorkat med såpa varannan vecka

• Gilla
  • Älska
Onelove och 2 till
  • Laddar…
Jättefina! Tack!

Hej,

är det ljust furugolv under? Jag har ett ganska mörkt golv, testade på ett rum och när jag skulle vitsåpa golvet så försvann lut helt, trodde det skulle fästa mkt hårdare.

kan det vara att trät är oljat sedan tidigare ?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.