Jag håller på att göra om i källaren och ska bland annat minska ett förråd för att kunna ta upp en ny dörr in till badrummet. Golvet i förrådet är ojämnt och ca 9cm lägre än omgivande golv.
Så här ser det ut nu:
Gropen mellan de olika klinkerplattorna är där den tidigare väggen var. Blandat slaggplattor och ingjutna rostiga stålreglar. Det ljusa golvet har golvvärme. Det svarta har inte golvvärme.
Tanken är att gjuta en sarg som väggen av plåtreglar kan ställas på för att få den i samma läge som den tidigare väggen men inte ingjuten i golvet. Jag tänkte även gjuta en ny väggbas över till ytterväggen. Den är markerad i blått. Det blir ca 10cm högt och 10 cm brett, jag tänker att grovbetong utan armering borde fungera.
Innanför (och under) sargen/väggbasen kommer klinkerplattorna att tas bort och nivåskillnaden fyllas ut med något. Jag tänker EPS betong för att kunna ta upp ojämnheter och få lite isolering. Ovanpå EPS ska det bli klinker.
Väggbas i blått och utfyllnad i rött.
Nu till mina frågor:
Är EPS och betong de bästa materialvalen? Jag vill att det ska brinna fort och vara billigt.
Tänker att jag kan låta betongen torka färdigt genom den sida som är exponerad in i förrådet. Torktiden blir då max någon dag innan jag kan gjuta EPS
Det går väl inte att lägga klinker direkt på EPS utan det behövs ett "ytskikt" av något först?
Är betong eller flytspackel eller något annat bäst som "ytskikt" mellan EPS och klinker?
Så här ser det ut nu:
Gropen mellan de olika klinkerplattorna är där den tidigare väggen var. Blandat slaggplattor och ingjutna rostiga stålreglar. Det ljusa golvet har golvvärme. Det svarta har inte golvvärme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tanken är att gjuta en sarg som väggen av plåtreglar kan ställas på för att få den i samma läge som den tidigare väggen men inte ingjuten i golvet. Jag tänkte även gjuta en ny väggbas över till ytterväggen. Den är markerad i blått. Det blir ca 10cm högt och 10 cm brett, jag tänker att grovbetong utan armering borde fungera.
Innanför (och under) sargen/väggbasen kommer klinkerplattorna att tas bort och nivåskillnaden fyllas ut med något. Jag tänker EPS betong för att kunna ta upp ojämnheter och få lite isolering. Ovanpå EPS ska det bli klinker.
Väggbas i blått och utfyllnad i rött.
Logga in
Skapa konto
Nu till mina frågor:
Är EPS och betong de bästa materialvalen? Jag vill att det ska brinna fort och vara billigt.
Det går väl inte att lägga klinker direkt på EPS utan det behövs ett "ytskikt" av något först?
Är betong eller flytspackel eller något annat bäst som "ytskikt" mellan EPS och klinker?
Materialmässigt så ser det ut om följer om jag räknat rätt.
Väggbas 30l betong = 3 säckar *40kr = 120kr
Golvutfyllnad 115liter = 10 säckar betong *40 kr = 400kr
Totalt 520kr
Golvutfyllnad 115liter = 2 säckar EPS *220kr = 440kr
Flytspackel 15 liter = 1 säck * 139kr
Totalt: 700kr
Ingen jätteskillnad alltså. Har ingen starka synpunkter så blir det EPS och flyt.
Fördelen med Eps och flyt är att jag slipper vänta en över en månad för att komma vidare.
Golvutfyllnad 115liter = 10 säckar betong *40 kr = 400kr
Totalt 520kr
Golvutfyllnad 115liter = 2 säckar EPS *220kr = 440kr
Flytspackel 15 liter = 1 säck * 139kr
Totalt: 700kr
Ingen jätteskillnad alltså. Har ingen starka synpunkter så blir det EPS och flyt.
Fördelen med Eps och flyt är att jag slipper vänta en över en månad för att komma vidare.
Jag tänkte att jag kan fortsätta här med hur det går även om intresset verkar svalt.
Först byggde jag en enkel form till betongen av nedrivna panelbrädor. Formen fästes med klossar som smältlimades i golvet. Det fungerade förvånansvärt bra.
Funderade på att strunta helt i att fästa gjutningen i golvet men kom sen på att jag hade lite essve betongskruv liggandes. Så ett par 6mm hål senare så är infästni gen klar. Det blev ingen armering.
Efter avformning dagen efter var det så här snyggt.
På med mer primer och sen EPS.
Medan EPS:en brinner började jag med väggen. Tänkte att betongen skulle få härda lite till och limmade plåtskenorna i golvet. Det blir förstärkning med plugg och skruv om ett par dagar.
Imorgon blir det flytspackel!
Först byggde jag en enkel form till betongen av nedrivna panelbrädor. Formen fästes med klossar som smältlimades i golvet. Det fungerade förvånansvärt bra.
Logga in
Skapa konto
Funderade på att strunta helt i att fästa gjutningen i golvet men kom sen på att jag hade lite essve betongskruv liggandes. Så ett par 6mm hål senare så är infästni gen klar. Det blev ingen armering.
Logga in
Skapa konto
Efter avformning dagen efter var det så här snyggt.
Logga in
Skapa konto
På med mer primer och sen EPS.
Logga in
Skapa konto
Medan EPS:en brinner började jag med väggen. Tänkte att betongen skulle få härda lite till och limmade plåtskenorna i golvet. Det blir förstärkning med plugg och skruv om ett par dagar.
Imorgon blir det flytspackel!
Produkter som diskuteras: "betongskruv"
Betongskruv
Betongskruvar är robusta skruvar som är speciellt designade för att infästas i betong och andra hårda material. Dessa skruvar är starka och slitstarka, vilket gör dem kapabla att bära tunga belastningar och motstå de krävande
Läs mer
Det blev flytspackel i två omgångar. Först efter att det blev plant gick det att göra en korrekt mätning av hur mycket som skulle gå åt. Först 2st 20kg säckar mer primer och sen 4st 20kg säckar ytterligare.
Kanske kunde lagt en säck EPS ytterligare men jag vågade inte chansa på att det skulle bli för tunn flytkaka.
Även om det bara är 1,6 kvadratmeter så sväljer det volym snabbt. Snabbare än vad jag räknat med.
Kanske kunde lagt en säck EPS ytterligare men jag vågade inte chansa på att det skulle bli för tunn flytkaka.
Även om det bara är 1,6 kvadratmeter så sväljer det volym snabbt. Snabbare än vad jag räknat med.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden