Som sägs det går att driva ( purra ) ner spiken med ett dorn, då ska dom drivas ner till hälften i underlaget, har dom en gång börjat att krypa upp så kryper dom upp senare med. Är mycket svårt att få dom att fästa igen, är det många, skruva ner mellan spikarna och sedan hugger du av skallen med ett gammalt stämjärn en bit ner så bara stiftet finns kvar, då kommer dom inte att krypa upp. Hugger du långt ner så kan du slipa sedan, ha en dammsugare kopplat till slipen , mycket damm blir det.
 
J jonaserik skrev:
Som sägs det går att driva ( purra ) ner spiken med ett dorn, då ska dom drivas ner till hälften i underlaget, har dom en gång börjat att krypa upp så kryper dom upp senare med. Är mycket svårt att få dom att fästa igen, är det många, skruva ner mellan spikarna och sedan hugger du av skallen med ett gammalt stämjärn en bit ner så bara stiftet finns kvar, då kommer dom inte att krypa upp. Hugger du långt ner så kan du slipa sedan, ha en dammsugare kopplat till slipen , mycket damm blir det.
Om jag kapar spikhuvudena så blir det nog multiverktiget som får kapa lite. Men stort tack för tipset
 
J jonaserik skrev:
Som sägs det går att driva ( purra ) ner spiken med ett dorn, då ska dom drivas ner till hälften i underlaget, har dom en gång börjat att krypa upp så kryper dom upp senare med. Är mycket svårt att få dom att fästa igen, är det många, skruva ner mellan spikarna och sedan hugger du av skallen med ett gammalt stämjärn en bit ner så bara stiftet finns kvar, då kommer dom inte att krypa upp. Hugger du långt ner så kan du slipa sedan, ha en dammsugare kopplat till slipen , mycket damm blir det.
Blir det mycket damm trots uppsamlingspåse?
 
Tja en del blir det, men dammsugaren får vara av lite större art, inte den lilla som brukar finnas i ett hus. Sen kan det bli så att skiva/underlag rullar ihop sig som korvar i bland och lätt att sopa upp då. Det med multi går bra det med, men blir då lite mer trasigt i underlaget, kan gå med ett väldigt smalt blad. Tänk då att kapen blir så långt ner som möjligt.
 
J jonaserik skrev:
Tja en del blir det, men dammsugaren får vara av lite större art, inte den lilla som brukar finnas i ett hus. Sen kan det bli så att skiva/underlag rullar ihop sig som korvar i bland och lätt att sopa upp då. Det med multi går bra det med, men blir då lite mer trasigt i underlaget, kan gå med ett väldigt smalt blad. Tänk då att kapen blir så långt ner som möjligt.
Okej. Tja är det enklar och mindre åverkan med stämjärn så får det ju bli det. Såg samtidigt att slipbanden skall ta både trä och metall, så då är det väl bara att mörsa på över spikarna, så ser man sen om det finns något huvud kvar, om man skall ner någon mm, så får man dona ner resten annars
 
Beror nog lite på grovleken på spiken, vi har inte sett hur dom är. Ryck upp en och fota.
 
J jonaserik skrev:
Beror nog lite på grovleken på spiken, vi har inte sett hur dom är. Ryck upp en och fota.
Fast i berör slipområde tror jag nog det är max 2 spik, så i så fall får man väl dra upp dem helt istället om det är problem att köra över, eller kapa ( om man får tag på den dvs)
 
Få tag i , bara rensa upp kring och en hovtång brukar fungera, ev ett hål sätts igen med lite trälim som blandas med sågspån till en deg, gärna då en skvätt lim i hålet först
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Fast i berör slipområde tror jag nog det är max 2 spik, så i så fall får man väl dra upp dem helt istället om det är problem att köra över, eller kapa ( om man får tag på den dvs)
Försök bli av med spikarna innan du slipar, att slipbanden tar metall innebär att att dom fungerar bra til att slipa ytan på en metallskiva. Men klipper du en uppstickande skalle slits en hel linje med slipkorn bort från pappret direkt.

Slipade av alla mina råspontsgolv inför klickgolvsläggning. Klippte några skallar på1mm spik jag missat och fick oslipade linjer i golvet så att jag fick byta papper direkt.

I och för sig en liten yta, men spikarna vill säkert resa sig under det nya golvet också om du inte tar bort dom.
 
  • Gilla
Nygge72
  • Laddar…
Om jag tittar på Regelplanen så ser jag dessa ”dubbellinjer” på vissa ställen. Är reglarna då förstärkta där för en skarv i golvspånen kommer eller är det bara ett sätt man ritar/ritade på förr?
Gammal byggritning med dubbellinjer som markerar reglar och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.