Jag har gammal klinker i hallen (60/70-tal) där det har lossnat ett par plattor som jag tänkte foga fast med ny fog. Den gamla fogen är lite skadad på några ställen så jag undrar om jag kan foga över samtliga fogar med ny fog, utan att skrapa loss den gamla? Den nya ovanpåliggande fogen blir ju rätt tunn...samtidigt skulle det se schysst ut med en enhetlig fog på hela klinkergolvet. Den risk jag möjligen ser är att den nya fogen blir så tunn att den lossnar väldigt lätt. Jag kör med Weber classic grout som ny fog.
Jag har inte nu möjlighet att byta ut klinkern och jag vill inte skrapa loss någonting av den gamla fogen.
Jag har inte nu möjlighet att byta ut klinkern och jag vill inte skrapa loss någonting av den gamla fogen.
Jo, det var min ursprungliga tanke, och jag har hittat en fog som ser ok ut. Men det kliar i fingrarna att foga hela klinkern. Tror du att det blir för tunn fog så att den lossnar ovanpå den gamla?GoC skrev:
Det kommer inte bli bra att foga så tunt, du kommer tvätta bort den fogen.J johanlund77 skrev:
Laga eller skrapa ur är det som gäller.
Laga nu och skrapa ur sen
Den lär absolut bli för tunn. Den kommer väl knappt fästa i den gamla som är full av många års patina.J johanlund77 skrev:
Hej,
Jag har liknande problem med fog som är nästan borta på några få plattor. Viss fogrester finns kvar.
Jag hittade lite fog sparad i en burk.
Min fråga är: går det att använda fogen jag hittade trots att den är ca 18-20 år?
Och om det går att använda hur mycket ska det blandas med vatten och vad är bästa sättet att foga med för att den ska hålla?
Är en amatör på området så jag är tacksam för utförligare beskrivning.
Tack på förhand
Jag har liknande problem med fog som är nästan borta på några få plattor. Viss fogrester finns kvar.
Jag hittade lite fog sparad i en burk.
Min fråga är: går det att använda fogen jag hittade trots att den är ca 18-20 år?
Och om det går att använda hur mycket ska det blandas med vatten och vad är bästa sättet att foga med för att den ska hålla?
Är en amatör på området så jag är tacksam för utförligare beskrivning.
Tack på förhand
Ta nån msk med fog och droppa i lite vatten och rör ihop och se om det stelnar först.
Fog ska ha kanske 1l vatten till 5kg pulver, så det är väldigt lite vatten du ska använda.
När man blandar fog till en badrumsvägg eller ett helt badrum så brukar man doppa handen och skvätta i lite vatten för att få lite lösare.
Vanligt misstag när man har lite fog är för mycket vatten och då blir det soppa eller smutsigt vatten...
Så ta ur lite för att prova, då får du även lite känsla för hur lite vatten det behövs.
Är det för torrt så rör lite till ibland räcker det, annars en droppe vatten i taget
Fog ska ha kanske 1l vatten till 5kg pulver, så det är väldigt lite vatten du ska använda.
När man blandar fog till en badrumsvägg eller ett helt badrum så brukar man doppa handen och skvätta i lite vatten för att få lite lösare.
Vanligt misstag när man har lite fog är för mycket vatten och då blir det soppa eller smutsigt vatten...
Så ta ur lite för att prova, då får du även lite känsla för hur lite vatten det behövs.
Är det för torrt så rör lite till ibland räcker det, annars en droppe vatten i taget
nino skrev:
Tack för tipset. Ska försöka mig på det.nino skrev:
Ta nån msk med fog och droppa i lite vatten och rör ihop och se om det stelnar först.
Fog ska ha kanske 1l vatten till 5kg pulver, så det är väldigt lite vatten du ska använda.
När man blandar fog till en badrumsvägg eller ett helt badrum så brukar man doppa handen och skvätta i lite vatten för att få lite lösare.
Vanligt misstag när man har lite fog är för mycket vatten och då blir det soppa eller smutsigt vatten...
Så ta ur lite för att prova, då får du även lite känsla för hur lite vatten det behövs.
Är det för torrt så rör lite till ibland räcker det, annars en droppe vatten i taget
Vad händer sen när man väl fått fogen sitta. Ska man göra något mer efter det eller ska den bara ligga tills den hat brunnit färdigt?
Ska den inte blötas något mer efter det?
Återigen tack för tipset
Tack så mycket för tipsen.
ha en bra dag
ha en bra dag
Klicka här för att svara
