Tja!

Jag har flytspacklat i hallen och undrar om det går att lägga klinker direkt på flytspacklet eller om man måste ha golvgips mellan?

Jag har flytspacklat med ett armeringsnät på ett brädgolv.

Mvh.

MrJay
Självklart kan du lägga klinker direkt på flytspacklad yta, kakelfix först dock :cool:

Kan även behöva lite primer.

• Gilla
Stefan N
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Självklart kan du lägga klinker direkt på flytspacklad yta, kakelfix först dock :cool:
Yes precis, primer och kakelfix. Men jag tänker att jag har flytspacklat på ett trägolv om det finns risk att flytspacklet spricker då trädet under rör sig? Jag har lagt armeringsnät för att stabilisera upp ännu mer men jag vet inte om det räcker?

Skulle vara jätteskönt o slippa golvgips...

MrJay
Hm, svårt att veta.. Flytspackel skall ges tid för att härda innan man lägger golv ovanpå just för att den skall kunna sätta sig. Jag har personligen bara gjort flytspackel + kakel kombo på betonggolv (inget armeringsnät eller primer behövdes) och det håller i sig finfint efter många år. Jag låter någon annan besvara frågan om rörelse på träbjälklag.

Edit: Har en bekant som gjort så på sitt trägolv och jag vill minnas att de la skivor under flytspacklet.

MrJay MrJay skrev:
Hm, svårt att veta.. Flytspackel skall ges tid för att härda innan man lägger golv ovanpå just för att den skall kunna sätta sig. Jag har personligen bara gjort flytspackel + kakel kombo på betonggolv (inget armeringsnät eller primer behövdes) och det håller i sig finfint efter många år. Jag låter någon annan besvara frågan om rörelse på träbjälklag.
Okej, tack!
Ja, jag har tänkt vänta minst 7 dagar innan beläggning av golv på flytspacklet

MrJay MrJay skrev:
Blev inte flytspacklet bubbligt när du körde utan primer??

MrJay
mrmatroy mrmatroy skrev:
Blev inte flytspacklet bubbligt när du körde utan primer??
Nope, inte hos oss.

• Gilla
mrmatroy
  • Laddar…
Bump

Ingen golvläggare eller någon med kunskap som kan svara på min fråga??

Beror på massa olika faktorer men om du har ett vettigt bjälklag och spackel så räcker 13-15 mm spackel med nät

T
mrmatroy mrmatroy skrev:
Bump

Ingen golvläggare eller någon med kunskap som kan svara på min fråga??
Jo, har du bara flytspacklat minst 12mm så är det bara att prima och dra på fix och börja lägga klinker och det kan du göra dagen efter du flytspacklade. Alltså du behöver inte vänta 7 dagar.

T tank77 skrev:
Jo, har du bara flytspacklat minst 12mm så är det bara att prima och dra på fix och börja lägga klinker och det kan du göra dagen efter du flytspacklade. Alltså du behöver inte vänta 7 dagar.
Måste det inte torka igenom???

T
mrmatroy mrmatroy skrev:
Måste det inte torka igenom???
Beroende på vilket fabrikat du har köpt iofs, ju billigare ju längre torktid men samtidigt så kommer det ända att torka ut ändå, både neråt och uppåt

Har alltid tätskiktat eller lagt plattor dagen efter flytspackling i hundratals utrymmen utan problem. Ja, jag jobbar som plattsättare så jag borde ha en viss erfarenhet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.