Vi har inte bestämt ännu för vad vi skall behandla golvet med ännu. Men det finns en stor skada efter en läckande blomkruka och framför balkongdörren har lacken skadats och virket fått sig lite vatten. Annars är golvet mest flammig av olika möbel konstellationer. Detta blir en project tråd där jag tacksamt tar emot idéer och tips. Vad tycker ni att jag skall behandla golvet med? Vi vill inte mörkbetsa golvet. Trägolv med vattenskador och lackslitage nära balkongdörr, mönster efter möbler syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med vattenskada och fläckar, blomkrukor, radiator och balkongdörr i rummet.
Skapa konto
Trägolv med skador från vatten och blomkrukställ, samt nötningar från möbler.
Skapa konto
Trägolv med skador och vattenskador nära balkongdörren, golvlister och vägg i bakgrunden.
Skapa konto
Skall nu börja med att ta bort golvlister och släppa ett trappsteg.

Det visade sig att den som besiktigade huset inför vårt köp har limmat trappan i framkanten... Han har borrat under trappen för fukt mätningen. Ser inte framemot att avlägsna det svarta klabbet!!

• Trappa med svart lim längs framkanten och borrade hål, tydlig fuktmätningsskada.
    Skapa konto
Satt Trägolv med vattenskador och svarta fläckar nära slipkvarnsskiva.
Skapa konto
i gång med slipandet på det vattenskadad stället, det blev slätt och fint men jag får i te bort det svarta... Någon som har ett knep för att bleka eller få bort det svarta ur virket?

Provat med väteperoxid och Klarin på det svarta men kan inte hävda att det gjorde någon skillnad. Läst att det skall gå att bleka med oxalsyra. Men det har jag inte tillgång till. Funderar på att om man skulle lut behandla området men vad jag sett så skall det sköljas noga efter behandlingen och det känns som det han gör mer skada än nytta. Är det någon som provat vet hur det går till?

Har nu lyckats köra söder remmen till min bandslipmaskin och excenter slipens motor fattade eld... Har med jämna mellan rum blåst rent motorn till den just för att slippa det. Men den är 15år gammal så vad varar för evigt. Det blev en snabb tur till K-rauta för att köpa ny excenterslip. Lånade en bandslipmaskin av en granne, verkar vara som att dessa drivremmar till bandslipmaskin inte säljs hur som helst... Den nya excenter slipmaskinen har 13mm anslutning så jag kan plugga in dammsguren till den väldigt praktiskt.

Obehandlat trägolv med jämnt vågmönster och en slipmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Har funderat på hur uppstår sett vågmånster så jämnt på ett trägolv?? Jag hoppas att få bort det mesta med diagonal slipning. Men är fascinerad av hur det kan var med sådan exakthet över hela golvet.

Har du slipat med bandslipen en gång?

M mika m skrev:
Har funderat på hur uppstår sett vågmönster så jämnt på ett trägolv?? Jag hoppas att få bort det mesta med diagonal slipning. Men är fascinerad av hur det kan var med sådan exakthet över hela golvet.
De har kanske rollat med någon typ av vitvax/-bets, men inte doppat och blött rollern jämnt i färden.
Så att det blir en smal vitfärgning per varv som rollern dras över golvet.

• Gilla
mika m
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
De har kanske rollat med någon typ av vitvax/-bets, men inte doppat och blött rollern jämnt i färden.
Så att det blir en smal vitfärgning per varv som rollern dras över golvet.
Golvet var lackad med Flügers golvlack som är vattenbaserad, kom fram till att vågorna sitter i själva virket. Kanske uppstår under hyvlingen. Men det lustiga är att mönstret är helt parallellt över bredden. :D:thinking:

Har golvet blivit slipat en gång tidigare?
Isåfall så är det troligaste att vågorna uppstod då.
Har själv råkat ut för det, då var det en dålig rem till slipen.

• Gilla
mika m
  • Laddar…
nino nino skrev:
Har du slipat med bandslipen en gång?
Jep tvärs diagonalt och på längden

nino nino skrev:
Har golvet blivit slipat en gång tidigare?
Isåfall så är det troligaste att vågorna uppstod då.
Har själv råkat ut för det, då var det en dålig rem till slipen.
Ja det verkar slipat tidigare. Fick bort det mesta av vågorna. Körde själv med en vanlig bandslip och ocilerandeslip.

Första lackstryckningen gjord för ca 24timmar sedan, fyllde kvisthål och mellan rum med en blandning av lack vatten och slipdamm från sista slipningen med 120 papper. Fick bort det mesta av vågorna. I kväll blir det av putsning med 180 papper på klots. För att få bort fibrer som rest sig. Första lackomgången var utspädd med ca 10% vatten för att lacken skall fylla bättre utan att det blir luftfickor.

• Nyligen lackerat trägolv i ett rum med synliga kvisthål, nära ett fönster med utsikt över snö.
    Skapa konto
  • Nybehandlat trägolv med synliga kvisthål efter första lackstryckningen, nära ett fönster och vit vägg.
    Skapa konto
Men vattnet är väl bara "lösningsmedel" i lacken och ska dunsta när den torkar, kan väl inte fylla?

nino nino skrev:
Men vattnet är väl bara "lösningsmedel" i lacken och ska dunsta när den torkar, kan väl inte fylla?
Nej vattnet dunstar, tillsätter det för att jag fick det tipset av en golvslipare, tror att det gör dammet lättare att blanda ut. Man börjar med slipdamm i botten av burken o häller på lacklösningen tills man får en tunn gröt. I första lackningen gör vattnet att lacken blir mer tunn o rinner ner i ojämnheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.