För drygt ett år sedan la vi ett laminatgolv från ett rätt stort märke. Väldigt snart upptäckte vi att golvet var konkavt samt att det blev stora glipor i golvet.
Plattan hade stått på tork i många månader och problemet uppstår både på nedervåning (värmegolv) och på ovanvåning (utan värmegolv). Problemet uppstår även i små rum på under 10 kvadratmeter.

För ett år sedan reklamerade vi golvet hos en stor kedja där det inköptes. De har såklart skyllt delvis på entreprenör, fel som att köket står på golvet (vilket det inte gör), för stora ytor (men kan inte förklara hur det även kan ske i små rum) men sedan lagt stor vikt på luftfuktighet. När de mätte så kom de fram till att den relativa luftfuktigheten låg på runt 29%, då användes ett instrument (för någon hundralapp) som har en felmarginal på 5 procentenheter. Golvet låg då ej inom felmarginalen vilket betyder att det skulle reklameras. Eftersom luftfuktigheten ej var inom 30-60% så var enligt golvföretaget felet vårt.
Vi har nu drivit detta i ett år och kommer ingenstans trots att det är uppenbara fel på golvet.

Vi har nu skaffat luftfuktare och kommer behöva avfuktare till sommaren. Elräkningar på dessa väntas ligga på minst 500 kr/månad när de körs för att ligga på rätt luftfuktighet.

Med tanke på klimatet så är det i stort sett omöjligt att ligga på en relativ luftfuktighet på mellan 30-60% året runt.
Vad är era upplevelser av laminatgolv, måste ni köra med fuktare och avfuktare?
Borde inte säljare avråda från att köpa dessa golven om de inte tål nordiska klimat?
Eller ska det gå?
Vi har inte haft dessa problemen i tidigare boenden med laminatgolv.

Nybygge från 2020? Vilket ventilationssystem och uppvärmningssystem har ni?

Har olika billiga laminatgolv (jem&fix, byggmax) i hela huset, 8 rum mm, och har inga problem haft. Har även skruvat alulister så det "flyter" knappast längre.
Eldar med ved så luftfuktighet mm varierar stort över året. Märks på tapethörnen
Ingen gjuten platta. Ingen golvvärme.

• Gilla
Husbygge2020
  • Laddar…
Stod det något om fuktspärr i lägganvisningen?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nybygge från 2020? Vilket ventilationssystem och uppvärmningssystem har ni?
Japp, nybyggt 2020 med inflytt November/December. Frånluftsvärmepump Nibe F730 med värmegolv nere, radiatorer uppe och vanliga friskluftsventiler. Vi har även en hyfsat stor 15kW kamin plus en 3,5 kW luftvärmepump, men de har vi knappt vågat använda.

R Robert-san01 skrev:
Stod det något om fuktspärr i lägganvisningen?
Fuktspärrar finns och det ligger plast under hela golvet. Tejpat överallt enligt instruktioner. Vi har fått utlåtandet från en "oberoende" golvläggare genom kedjan vi köpte golvet av att det är fackmannamässigt lagt.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Värmegolv torkar ut rejält.

H hapazard skrev:
Värmegolv torkar ut rejält.
Torkar det ut mer än luft/luft och vedeldad kamin? När vi satt igång luftvärmepumpen eller kaminen så har luftfuktigheten sänkts en hel del.
Eller menar du att det torkar ut just golvet som ligger på värmegolvet?

Då jag ska lägga golv så inhandlar jag golv ett par veckor före och lägger paketen i rummet som golvet ska läggas för att de acklimatisera.

Vad är det för golvvärme? Vatten eller elektrisk? Den senare hittar man ju lätt och säkert med regelsökare med el-läge för att hitta kablar i väggar.

S Srixon skrev:
Då jag ska lägga golv så inhandlar jag golv ett par veckor före och lägger paketen i rummet som golvet ska läggas för att de acklimatisera.
Golvet har legat inne minst två veckor innan läggning, just med tanke på detta. De låg inomhus i ett garage som sitter ihopkopplat med huset. Så golvet hade legat i liknande temperatur i ett antal månader innan läggning.

Jag har varit med om laminatgolv som lagts i uterum utan problem så de flesta borde tåla rätt mycket vad avser fukt etc inomhus.

Jag hjälpte för många år sedan min dåvarande svärfar att lägga laminatgolv i ett 70-talsradhus. Betonggolv med källare under. Jag ville ha lite marginaler till väggar mm då det stod att man skulle ha det på paketet, men svärfar sa att det här huset rör sig inte längre så skippa det. Noggrann som jag var sågade jag alla mellanrum så de var ganska exakt 1mm mot alla kanter. Och behövde därför inte täckas med några lister. Golvet var helt stilla under åren efter. Inte en tillstymmelse till rörelse. Var något rätt billigt golv. Tror det kom från Rusta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.